Ammari
Är jättedålig på att veta vad alla blommor i trädgården heter, om de är ogräs eller ej.... inte alla ogräs blir alltså bortrensade som de borde.... rolleyes.gif

Kan nån kika in i mitt album och hjälpa mig namnge lite blommor? Vissa kort är väl inte de skarpaste men hoppas ni kan se hyfsat ändå smile.gif

Får se om det kan funka nu då....

Annies blommor
Ina
Trumpetlika gula liljor = Dagliljor, Hemerocallis på latin
Fila lila blommor som växer i grönsakslandet = Judaspenningar, Lunaria annua på latin
Gulgröna blommor i gräs = Vårtörel? En törelväxt är det i alla fall
Lite viollika blommor i gräs = Murreva, Cymbalaria muralis
Jättefin blomma vid vinbärsbuske = Blågull, Polemonium caeruleum. Det finns vitblommande blågull också.

Alla räknas som "icke-ogräs"! smile.gif
...fast det beror ju lite på vem du frågar och var dom växer!! biggrin.gifbiggrin.gif:D
Ophelia
Gissar på vad det kan vara. Ogräs är allt som växer dä de inte ska.
1. Stäppsalvia
2. Gul daglilja, kan även vara blekgul daglilja, osäker på om den har ett namn då de kan vara mycket gamla. Finns tre olika dagliljor som bara kallas utifrån den färg de har
3. Blåeld (Gotlands landskapsblomma)
4. Doftpionpion ??
5. Bondpion ??
6. Rosenkrage
7. Nattviol (doftar på kvällen)
8. Brandlilja
9. Nätnäva (Ballerina?)
10.Vårtörel
11. Murreva, vit
12. Blågull
13. Mose brinnande Buske

smile.gif smile.gif smile.gif
kullagulla
Tycker nr 7 ser ut som flox?
Ewa L
Jag håller nog med Ophelia om de flesta, men jag trodde nog att 1:an var Praktveronica och 7:an var Flox.
kristerh
Ophelia, du har rätt men är inte bild nr 3 den på dagliljorna, och den på bild 2 blåeld. wink.gif
krister
Annkina
Nr. 12 kallar vi för Jakob stege.
Har både blå och vit.

Tycker också nr 7 ser ut som flox.
Betty
9:an är ingen nätnäva, däremot en Geranium cinereum
’Ballerina’ - Silkesnäva ( den kallas ibland silvernäva)
Ammari
Tusen tack alla. Líte olika bud ibland men känns jätteskönt att man har något att utgå ifrån biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon