Vi ska göra ett mindre (?) buskage mot grannen och har köpt en norrlandsschersmin. Meningen är att det ska bli en lummig hörna där vi kan ha en insynsskyddad uteplats. Är det någon som har tips på vilka buskar/växter som är fina ihop med schersminen?
Rosentry, syren, snöbollsbuske... finns många att välja på.
Big Gardener
28-06-2005, 11:44
Ölandstok (Potentilla fruticosa), Bukettapel (Malus sargentii), Gullrips (Ribes odoratum), Daggros (Rosa glauca), Hängsyren (Syringa reflexa), Parkolvon (Viburnum lantana).
Jag har själv planterat ett par Schersminer i år och tänkt som så att de tillsammans med andra växter ska utgöra en hämningslöst doftande välkomstkommitté vid vår ena entré. Därför har jag valt doftade buskrosor eftersom det även bör ge lite insynsskydd. Pioner är något annat jag kan tänka mig, och syrener förstås. Kanske vita så blr det lite mer raffinerat?Underplantering av något lågt som förgät mig ej?
Tack för svaren. Jag ska åka till en handelsträdgår och titta både på rosor och syrener. Har ingen rosbuske i trädgården så det skulle bli fint, helst en som blommar länge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.