Susanna
27-06-2005, 21:02
Hej!
Jag testar i år att odla i ett "surrogatväxthus", det vill säga ett platsväxthus på 9 kvm. I det har jag tomater, meloner och chili. På tomaternas blad har jag börjat hitta små vita "bollar". Svårt att beskriva, men det är något vitt, nästan bollformat, på cirka 0,5-1 mm som ligger löst på bladen. Det är inte kladdigt och verkar inte vara levande. Jag har letat efter skadedjur men hittar än så länge inga. Har läst lite i olika böcker men blir inte klok på vad detta kan vara. Jag har ökat vädringen om det är något som har med fuktíghet att göra. Plantorna ser fortfarande friska ut. Har ni några idéer?
Tänkte det var bra att testa en säsong i ett billigt växthus för att se om växthusodling är något för mig.
Katti med torpet
28-06-2005, 17:40
Kan det vara ull-löss?
Susanna
28-06-2005, 18:50
Jag har funderat på det men det här vita verkar inte vara vid liv liksom, det är bara små små klumpar som ligger löst på bladen.
susan.e
28-06-2005, 19:10
Kan det vara spindlar som lagt ägg? De brukar vara "ulliga".
Jag hittade precis en spindel i mitt växthus som hade lagt en vit boll i jorden intill sig. Denna boll var ca 5-7 mm i diameter. Kanske det inte är samma som du har men ville nämna det i alla fall.
Susanna
29-06-2005, 13:53
Ja, kanske det är spindelägg. Men jag får nog ta en titt till på dem. Kom nu på hur jag ska beskriva dem bäst, som små smulor från vitt formbröd, utströdda över tomatplantorna. Ni måste snart tro att jag är tokig!
susan.e
29-06-2005, 18:03

rolig beskrivning!!
kristerh
29-06-2005, 18:32
jag tycker iallafall att det låter som ull löss
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.