Full version: Gulbladig oregano
mulle
Jag menar den som blir 20-30cm hög. Klarar den zon II / III?
Mulle
Ophelia
Ja det gör den. Även om den inte är fullt lika härdig som vanliga kungsmyntan så bör den absolut klara zon 2-3. Sedan beror det ju på om det är en vinter med barfrost hela vintern, de flesta blommorna kan ju ha svårt att klara sig då.
shiva
Hej Ophelia.
Hur sjutton vet du det?
Du sitter minsan inne med de märkligarte kunskaper wub.gif
Ophelia
CITAT (shiva @ 28-06-2005, 16:16)
Hej Ophelia.
Hur sjutton vet du det?
Du sitter minsan inne med de märkligarte kunskaper wub.gif

Testing testing smile.gif

Sedan kan ju framodlade varianter av "originalet" ibland ha en viss tendens att inte riktigt ha samma härdighet. Men i oreganofallet så klarar sig orginalet till polcirkeln (nästan), så en lite minskad härdighet har ju knappast betydelse i detta fallet. Barfrosten brukar ju alltid vara värre mot perenner än högre zon. Skulle själv inte vilja stå ute i slisk, slask och frost om jag kunde bli inbäddad i skön snö smile.gif smile.gif

Perenner (räknar nu gulbladig oreganom som perenn) brukar ju egentligen inte bry sig om zoner utan trivs de så fixar de oftast stället.

wub.gif

Förresten skulle du se min kryddodling som i år är ganska litet men jag har "leasat ut" en del. biggrin.gif biggrin.gif
mulle
Imponerande!
Tack!
smile.gif
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon