Latmask
Jag såg en reklam i går på 4:an (tror jag) där de efterlyser personer som har Sveriges vackraste trädgård. Vågar man tro att vinnaren döljer sig någonstans här på forumet. Missa inte chansen att vara med! smile.gif
MB1965
Jag har fått känslan att man måste vara från storstockholmsregionen för att hamna i tv4 ?

Hursomhelst så vet jag att min trädgård inte är nåt att visa i en tävling. För mycket blomsterrabatter och för lite design.
Ophelia
Hoppas de har en "Sveriges vackraste balkong" för oss utan trädgård.
Fredi
Min tre månder gamla dotter ligger just nu på en filt i min trädgård. Därför är min trädgård Sveriges vackraste... i alla fall tills hon skall in och äta eller sova nästa gång. smile.gif
MB1965
CITAT (Fredi @ 28-06-2005, 12:51)
Min tre månder gamla dotter ligger just nu på en filt i min trädgård. Därför är min trädgård Sveriges vackraste... i alla fall tills hon skall in och äta eller sova nästa gång. smile.gif

Helt rätt. trädgård utan plats för lek, vila och massa liv är inget att hurra för.
Caprice
Undrar hur de definierar "vackraste" trädgården...?

Elgant, slottsliknande?
Spexig och stylad? (antaglien..)
Eller mysig och levande?

Caprice
Näcken
Jag har inte sett så många av deras trädgårdsprogram, men de jag sett har varit rätt dåliga, smågrus i rutor hos familj med småbarn? Ingen lekgräsyta inte ens en sandlåda? Fikplats mitt ute i trädgården och ingen vid huset. Dålig kompostutformning m.m.

Kanske de kan hitta den mest designade trädgården, men är den vackrast? Helst användbar, praktisk för de som brukar den tycker jag är viktigt.

mad.gif
rita72

När är din dotter född? Själv sitter jag med en liten son född den 8 april i famnen.

Mvh Rita
fruberglund
Ja, inte lär det bli min i alla fall biggrin.gif biggrin.gif

Under konstruktion som man brukar säga...och lär så vara ett bra tag till.
Fredi
CITAT (rita72 @ 28-06-2005, 13:28)
Min tre månder gamla dotter ligger just nu på en filt i min trädgård. Därför är min trädgård Sveriges vackraste... i alla fall tills hon skall in och äta eller sova nästa gång.  smile.gif

När är din dotter född? Själv sitter jag med en liten son född den 8 april i famnen.

Mvh Rita

Den 26 mars kom hon ut.

Hon blev förresten vaccinerad igår. Verkar ha varit den värsta dagen i hennes liv. Fast framåt kvällen byttes skrikandet ut mot joller igen.

Ursäkta att det blev ganska off topic här... Men som nybliven pappa skenar man iväg ibland.
rita72
CITAT (Fredi @ 29-06-2005, 09:21)
CITAT (rita72 @ 28-06-2005, 13:28)
Min tre månder gamla dotter ligger just nu på en filt i min trädgård. Därför är min trädgård Sveriges vackraste... i alla fall tills hon skall in och äta eller sova nästa gång.  smile.gif

Mvh Rita

Den 26 mars kom hon ut.

Hon blev förresten vaccinerad igår. Verkar ha varit den värsta dagen i hennes liv. Fast framåt kvällen byttes skrikandet ut mot joller igen.

Ursäkta att det blev ganska off topic här... Men som nybliven pappa skenar man iväg ibland.

Ja precis, ursäkta att det blev OT. wub.gif
Vad trist att vaccinationen påverkade henne så mycket. sad.gif
Vi har vaccinationen att "se fram emot" i juli.

Lycka till med dottern!

Ps. Det blir bara roligare ju äldre de blir.
Har en son på 3 år också som bara är helkul! laugh.gif

/ Rita
MrNorth
Det där med "sveriges vackraste trädgård" låter som ett dumt påhitt enligt mig. För hur i hela fridens namn definerar man EN vacker trädgård? Det beror ju helt och hållet på vilka kriterier man utgår ifrån. Det finns ju massvis med olika tekniker att använda när man designar trädgårdar, och då jag har japanska trädgårdar som favorit så skulle för mig den vackraste trädgården vara den som på bästa sätt utnyttjar prespektivmanipulation, samt shakkei (borrowed scenery)... Fast egentligen borde man kalla tävlingen "sveriges bäst designade trädgård" för att komma någorlunda på rätt bana. För som med så mycket annat, design är allt!! Utan en bra design kommer man ingenstans alls. Oavsett vad för sorts trädgård man vill designa.

Mera fakta och mindre flum tack!!!! Nån som har länken till den där tävlingen?? Vågar jag gissa att "usch-usch"-programmet "äntligen trädgård" ligger bakom?

/Henrik - som betackar sig för tvproducenters urusla formuleringar
netaave
Varför ska man sträva efter att ha Sveriges vackraste trädgård?
Vem ska bedömma det?
Smaken är ju som baken, delad.
Sylvia
CITAT (MrNorth @ 30-06-2005, 09:56)
Det där med "sveriges vackraste trädgård" låter som ett dumt påhitt enligt mig. För hur i hela fridens namn definerar man EN vacker trädgård?
/Henrik - som betackar sig för tvproducenters urusla formuleringar

Håller med Henrik, skönheten finns i bedraktarens ögon och alla tycker ju olika. Så låt oss säga att alla trädgrådar har något vacker i sig, det gäller bara att se det!
Caprice
Det är
Sveriges mest fantastiska trädgård

tävlingen heter...

Den förändrar en hel del... wub.gif
Det kan bli riktigt intressant att se reportage därifrån....

Caprice
BengHa
CITAT (MB1965 @ 28-06-2005, 12:44)
Jag har fått känslan att man måste vara från storstockholmsregionen för att hamna i tv4 ?

Hursomhelst så vet jag att min trädgård inte är nåt att visa i en tävling. För mycket blomsterrabatter och för lite design.

Det är inte bara i TV4 som man måste bo i Stockholm för att få vara med. Det är väll bara Gröna Rum som är runt i landet och visar vad som finns utanför murarna.
MrNorth
ja den titeln låter iaf bättre... men vad är det som gör just EN trädgård fantastisk? Intressant hadevarit att veta vilka kriterier man dömer utifrån eller är det 100 % "känsla" som gäller?

/henrik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon