Näcken
PÅ mitt plommonträd har bladen små knölar, ljusgröna/gula, och vissa blad börjar bli bruna. Vad kan detta vara ? Tyvärr har jag ingen bild.

Vad ska jag göra åt det?
Jag vill ju ha trädet kvar, det är kanske 10 år och bär bra med frukt. wacko.gif
Big Gardener
Skulle gissa på plommongallkvalster, Eriophyes similis. Ser det ut ungefär såhär?

Det är ganska vanliga angrepp och det brukar inte innebära så värst stora skador för trädet. Innuti varje galler (blåsa, knöl) sitter ett eller flera kvalster och livnär sig. Skadan som kvalstrena åstadkommar tvingar tillväxten i bladet att bilda galler. När kvalstren är mogna lämnar de gallren och lägger ägg i nya blad. Det enda sättet att komma åt dem effektivt är att ta bort angipna blad så tidigt som möjligt och lägga dem i en sluten kompost eller bränna dem.

Här finns fler bilder.
Näcken
Verkar stämma med bilden ska kolla efter jobbet. Jag får väl hem och se om det går att ta bort angripna blad. Påverkar det frukten? Det är lagom med kart och några har fallit, men inte så många?

Tack för snabbt svar! rolleyes.gif
Big Gardener
En större bladförslust (från 15 % av bladmassan) kan påverka så att frukterna blir mindre och inte så välsmakande, men i ditt fall troligtvis har det ingen signifikant betydelse
Näcken
Hej igen, ser att du är Hortonom.
Har en fråga angående päronträd. Är det lönt att platera i ett 70-talsområde med kryp-en hos grannar några hus bort?

VIll gärna ha, men blir det bara sjukt kan det vara bättre att satsa på något annat.
Big Gardener
Alla päronsorter är mer eller mindre mottagliga för päronrost, ingen sort är resistent. Det är aldrig någon garanti för att det inte uppkommer. Jag har ingen egen erfaranhet av någon mindre mottaglig päronsort så att jag vågar rekommendera någon. Clara Frijs är generellt mycket frisk, men den får också päronrost i sportäta områden.

Man bör undvika samplantering med Kinesisk en (Juniperus chinensis) samt Sävenbom (Juniperus sabina). Om du skriver kryp-en tänker jag på två olika arter: Juniperus communis 'Repanda' samt Juniperus horizontalis. Juniperus communis, som är vår vanliga en, värdväxlar INTE med päronrost. Samma sak gäller J. horizontalis.

I 70-talsområden finns det oftast mycket kinesisk en, så det är ofta svårt att helt komma från päronrosten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon