Åsa, mälardalen zon 2
Ibland är det bra att vara en lite lat odlare som inte rensar bort allt okänt i trädgården. Den här hittade jag idag.

Undrar bara vart den kommer ifrån för jag har aldrig planterat honungslök? De förra ägarna till trädgården hade mest gräsmatta så det är nog inte någon kvarleva från förra ägarna, för det är jag som anlagt rabatterna och grannarna i området har inte så mycket blommor heller så det verkar inte troligt att frön flugit hit från grannarna. Kanske det är en bonus från köpejordsäckarna? Chinodoxan som dyker upp på våren har jag heller aldrig planterat.

Även bolliljan har överraskat iår den brukar blomma runt feb-mars hos mig vilket den även gjorde iår men nu överraskade den genom att även bilda en blomma i juni.

SaraS
Är det en gammal gräsmatta? Där kan det finnas lite av varje, man var inte lika noga med fröblandningen då... Vår gräsmatta på landet uppvisade en enorm flora när den var oklippt förra året (kanske första gången sen 40-talet tongue.gif)
Fialotta
Visst är det kul med överasskningar i rabatten...jag
har inte heller rensat så noga i år och fick en hel del saker jag aldrig sett förut eller oxå är det nåt jag sått för två år sedan och glömt... wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (SaraS @ 28-06-2005, 13:40)
Är det en gammal gräsmatta? Där kan det finnas lite av varje, man var inte lika noga med fröblandningen då... Vår gräsmatta på landet uppvisade en enorm flora när den var oklippt förra året (kanske första gången sen 40-talet tongue.gif)

Det var ingen gammal gräsmatta hela området byggdes 92-93 så området är ganska nytt, innan husen byggdes var det min kantarellskog här, synd att kantarellerna också försvann när skogen togs bort.
mulle
Frön kan också vandra långt i en djurpäls...
Jag älskar bonusväxterna, det stimulerar min fantasi att fundera över deras ursprung!
Honungslök är ingen dum överraskning!

Här på Åland finns en skogslund med hundratals colchicum. Ingen vet varifrån de kommer men en sägen säger att det för länge sedan var ett skepp med blomsterlökar som förliste i en storm. Skogslunden var strandäng på den tiden!

Mulle
kristerh
CITAT (mulle @ 28-06-2005, 14:24)
Frön kan också vandra långt i en djurpäls...

Eller i fågelmagar wink.gif
krister
Sulawesii
Såna där överraskningar vill jag också ha!! Själv får jag mest oj-nu-tog-mossan-över-i-hela-gräsmattan-överraskningar......
Hannele
Kul, Åsa.
Det är viktigt med överraskningar.
ingrid fuxwall
Min trädgård är full av överraskningar.
Varje år dyker något nytt upp men jag vet ju att det beror på att Gösta och hans fru var väldigt energiska och att det vilat fram tills att det fick chansen att komma upp.
susan.e
Honungslöken är väldigt vacker! Är det en köksväxt, något man kan äta?
Åsa, mälardalen zon 2
Nej det är inget man äter det är en prydnadsväxt och det går att köpa honungslöks lökar hos många knöl och lökförsäljare.
bjären
Dum fråga från mej , är boll-liljan en perenn den var bara så vacker

inger sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Bolliljan är en krukväxt som jag har ute på sommaren. Den åker in innan det blir för kallt ute. Sent på hösten-vinter någon gång brukar den vissna ner och gå i vila. Jag låter den bara stå i fönstret och vattnar knappt ingenting, runt feb-mars brukar det komma blommor ut knölarna/lökarna, efter blommorna brukar bladen komma upp för att samla in näring till nästa blomning.
bjären
Tack för ditt svar

Hälsningar Inger
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon