Full version: Tre hjärtblad?!?
sanna
Jag har satt fröplantor om vårarna i många år. Speciellt basilika som jag verkligen älskar. Jag har provat mig fram bland alla fabrikat och sorter och "smaksättningar" av basilika. Nu har något märkligt hänt som jag aldrig har varit med om, en planta kom upp med tre hjärtblad och därefter tre blad på varje sida, alltså sex på var sida och så vidare, ni förstår nog...

Jag undrar om någon har varit med om detta förrut? Jag kanske bara inbillar mig att jag är en erfaren odlare, det här kanske är hur vanligt som helst? Fast i så fall tycker jag att man borde odla på dessa "tre-plantor" det är ju mycket mer ekonomiskt och effektivt.

Någon som vet mer? huh.gif

Hälsningar Sanna
KURT
Vad är det för basilikasort?
sanna
Hej!
Jo, det är en helt vanlig basilika, den kallas dock "storbladig" på påsen. Det är coops märke, de levereras av frökompaniet i Landskrona.

Sanna smile.gif
e_sedell
Coolt, en mutation. Odla vidare åp den du. Det kan vara så att det är något annat fel, typ smak, blomma e.t.c. men testa. Ställ den ensam så du får rena från. Det är inte säkert att egenskapen går i arv.

På tal om mutation, testa och lägg krukusar i ungnen 50grader, sedan direkt in i ungnen. Ni kan testa er fram lite med olika tider och så. Även temperaturen går att variera. Blommorna blir jätteroliga.
sanna
biggrin.gif Ha-ha-ha! ...blommorna blir jätteroliga!
Är du möjligen växtvärldens egen dr Frankenstein? wink.gif

Ja, det måste ju testas omedelbart!
Undrar om det funkar med alla lökväxter?
Har du provat?

Sanna
e_sedell
Nej jag har inte haft tillfälle än, men en kompis har. Jag har inte sätt resultatet, men enligt honom ser de roliga ut. Du kan ju testa med lite andra sorter också, tål de värmen så borde det gå med det mesta. Skiv gärna upp när du testar. Vad det är för art, tid i ungnen/frysen och temperarur. Han gorde inte det......tyvärr.
sanna
Vi kan ju be odla.nu om en ny forumavdelning: "sjuka experiment med lökar..." tongue.gif

Har några olika sorts lökar som jag glömde bort att stoppa ned i jorden i höstas, de ska få sig en liten omgång i ugnen, så får vi se vad som händer...

experimentsugen Sanna smile.gif
e_sedell
Gör så, hör av dej om hur det gick.

De kan dö också, bara så du vet....
Rogerzon3
Hej!
Jag har fått 3 st hjärtblad på tomater och chili i år på enstaka plantor. Det är nog någon mutation eller konstig korsning kanske. Jag får spara någon och se om det skiljer något i egenskaper.

Roger/
sanna
Ja, vi måste rapportera om hur våra missfoster utvecklar sig! smile.gif

Min basilika har nu tre "våningar", fortfarande "trebladigt" mot normala två, vågar inte toppa, jag borde väl...är också enormt sugen på att smaka, men det vore väl synd...

Hälsningar Sanna

smile.gif
lisen
Men en kan du väl smaka? Det lär väl bli fler att ta frön från.
Påminner mig om vad min vännina i Frankrike berättade. Hon odlade tomater i rabatten utanför ladugården "en masse". Då hon inte hade tid att plocka av alla tomater ( vi snackar om ca 25-30 plantor!) så fröade de av sig. Nu är de som OGRÄS varje år! tongue.gif
e_sedell
Coolt!
sanna
Nej, jag får lov att vara ståndaktig. tongue.gif
Min lilla botaniska sensation (???...hmm...alla verkar ju ha småknäppa plantor...) skall inte bli naggad i kanten...har tyvärr bara en planta med "trebladssystemet". Den ska få frodas i fred tills den satt frö.

Sedan ska jag ta sticklingar av hela plantan!

Sanna

smile.gif
abborrmaster
samma med min chili, bara en planta som föddes så... Nu har jag dessutom glömt bort vilken det var smile.gif Men smaken lär väl knappast skillja slänge man inte käkar på bladen eller nåt.... :/=)

/Simon
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon