Full version: En f.d. talldunge
kryddan
Har någon lust att trädgårdsplanera ihop med mig unsure.gif ....

Sorgebarnet jag behöver hjälp med är en tidigare talldunge som vi röjt av för att få morgonsol. Uteplatsen är på plats och vi njuter av morgonkaffet - men omgivningen är inte för fager....

Det här är förutsättningarna:

1. Ca 30 kvadrat plätt täckt av stubbar, lingonris och ljung och diverse stickor och strån. En del bergskrevor och bergknallar.

2. Sol i princip hela dagen.

3. Behöver vara lättskött, någorlunda rådjursresistent och tåla en del torka när det etablerat sig.

4. Vi behöver något som kan skärma av insyn från vägen - men är inte så pigga på en snörrät häck.

De idéer jag har är att plantera någon slingerväxt, typ klematis i en av bergsskrevorna - men låta den krypa istället för klättra.

Kanske sätta någon buske som blir bred och sisådär 2-3 meter hög som insynsskydd på ett strategiskt ställe...

Men sedan tar det liksom stopp. wacko.gif

Hur rensa upp i ljungen som nu är uppblandad med diverse gräs och ogräs? Blir det för plottrigt med enstaka buskar? Och vad för buskar ska vi satsa på? Underplantering till buskarna?

Idéer någon?????
KURT
Klätterväxter är ju ett bra förslag och jag tror att kaprifol skulle fungera bra också, vill man ha insysnsskydd så kan man ju gen klätterväxterna någon form av stöd t ex armeringsjärn. Annars så lär det ju var mager och torr mark, vresros och en bör ju fungera, liksom surjordväxter som rhododendron och te x blåbärsbuske.
SaraS
Min första tanke var också kaprifol. Ramslök? Sippor till våren. Och rosor. Titta på naturen och härmas. wub.gif
Fialotta
Jag undrar tog du bort alla små tallar???

Jag har naturtomt och en dunge små tallat har jag bevarat och klipper som runda bollar och håller efter varje år...riktigt snyggt blev det smile.gif
kryddan
Ja just där tog vi bort alla tallar, bevarade några enar istället. Vi har gott om tall på tomten.....

Kaprifol är inte så dumt, den växer ju så hemmavid (kommer från västkusten från början)

Vresros har jag funderat på - vi är ju som sagt ganska rådjursutsatta så vanliga rosor går inte, men jag tycker mig ha sett att det står några vresrosbuskar nere vid stora vägen som fått vara ifred. Kanske är värt att pröva unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon