amaira
Ruda HJÄLP!

Hur i jösse namn ska jag kunna se skillnad på en brunfläckig och en prydlig??
Eller är det nån annan ändå?

Den är inte så stor, denna blyga typ som fladdrat runt på min stallbacke under en tid, men aldrig vill låta mig komma nära. Idag lyckades jag få till ett par foton.

Här är en likadan från undersidan, fast gammal och sliten.

Ibland busar fjärilarna med mig, och leker kurra gömma och tafatt. När jag äntligen lyckades ta en bild till, så var det en skogsnätfjäril. Det såg jag först när jag kom in och tittade på datorn.

(eller vad var det nu den hette förr i tiden... rolleyes.gif tongue.gif Allmän nätfjäril?)

Men vad är nu pärlemorfjärilen för sort? Prydlig pärlemorfjäril, brunfläckig pärlemorfjäril, eller nåt annat?
Gossen Ruda
Dom två ÄR svåra. Enligt min litteratur har C. selene, brunfläckig pärlemorfjäril, bakvingeundersidans v-formade utkantsfläckar tydligare och svarta. C. euphrosyne, prydlig pärlemorfjäril, otydligare utkantsfläckar och delvis bruna sådana. Man får nästan ha två exemplar och jämföra mot.

En annan sak som jag ser på mina exemplar är att den svarta fläcken mitt på ett relativt stort brunt fält innanför raden med pärlemorfläckar är större och tydligare på selene. Även den svarta punkten nära basen på bakvingeöversidan är tydligare på selene.

Så jag skulle nog säga att du fotat en Brunfläckig pärlemorfjäril.

Och troligen en Grobladsnätfjäril eller vad den numera heter. Fast undersidan är viktig på dom för bestämningen.
amaira
Du ÄR ovärderlig!! Tusen Tack wub.gif .
Gossen Ruda
Jag rodnar. wub.gif Funderar på att lägga ut en bild som jämförelse men det får bli i morgon tidigast.
Gossen Ruda
Har funderat färdigt. Jag har märkt ut dom största skillnaderna. Den svarta punkten på bakvingeöversidan, den svarta punkten på bakvingeundersidan och utseendet på dom v-formade begränsningarna av dom vita kantfläckarna. Släktnamnet är ändrat sen jag skrev mina etiketter.

amaira
CITAT (amaira @ 28-06-2005, 20:28)
Du ÄR ovärderlig!! Tusen Tack wub.gif .

Kan bara upprepa!! wub.gif wub.gif wub.gif
(och så tycker jag om att se dig rodna sleep.gif laugh.gif )

Den här gången tjatade jag inte, utan väntade tålmodigt rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon