Full version: Staket runt uteplats
jonols
Vi ska bygga en liten altan på cirka 3,5 x 3,5 m. Just nu är det gräsmatta på platsen, men den ska jag gräva upp och lägga marksten på. Sedan hade jag tänkt att bygga ett staket runt två sidor av platsen. En sida är husvägg, en annan sida ska vara öppen, som en bred ingång intill husets entré.

Fråga 1: Vilket avstånd bör man ha mellan stolparna/plintarna? Det skulle ju vara enkelt om altanen var 3,6 x 3,6, för då kunde man ju ha ett avstånd på 120 cm mellan stolparna, men nu är det så att vi tänkte ha en liten avrundning i hörnet, som tar c:a 50 cm från varje sida.

Fråga 2: Funderar på om jag ska gjuta fast stolparna direkt i betongen eller om ska gjuta fast stolpskor och sedan skruva fast stolparna i dessa. Vad är för- resp nackdelar med resp metod. Jag skulle föredra att gjuta fast stolparna direkt, för det tycker jag ser snyggare ut.

Fråga 3: Det brukar heta att man ska gjuta ned till frosfritt djup. Detta är väl ändå överambitiöst för ett staket? Varför säljs det då färdiga 40 cm-plintar?
gammelnalle
varför gjuta överhuvudtaget??

så gjorde man inte förr (MEN DET VAR INTE ALLTID BÄTTRE FÖRR) utan man grävde ner ca 60cm ("frostfritt") och satte en FET stolpe( Gärna ENE eller EKE) "stenade" runt om ....

så gjorde jag med mitt staket fast jag använde gamla telegrafstolpar.... (JO jag vet att det kansk inte är hälsosamt att odla PRECIS intill....)

de har stått i minst 7år utan problem....

bara mina 25ören...

b
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon