Full version: Tre hjärtblad?!?
sanna
Jag har satt fröplantor om vårarna i många år. Speciellt basilika som jag verkligen älskar. Jag har provat mig fram bland alla fabrikat och sorter och "smaksättningar" av basilika. Nu har något märkligt hänt som jag aldrig har varit med om, en planta kom upp med tre hjärtblad och därefter tre blad på varje sida, alltså sex på var sida och så vidare, ni förstår nog...

Jag undrar om någon har varit med om detta förrut? Jag kanske bara inbillar mig att jag är en erfaren odlare, det här kanske är hur vanligt som helst? Fast i så fall tycker jag att man borde odla på dessa "tre-plantor" det är ju mycket mer ekonomiskt och effektivt.

Någon som vet mer?

Hälsningar Sanna
abborrmaster
det har hänt mej med en chiliplanta... Finns bild på det i galleriet...

/Simon
Susanne i Linköping
För ett par år sen hade jag ett basilikaskott mitt i en i övrigt normal planta som började sätta bladen tre och tre, så basilika har kanske en viss benägenhet att göra så.
sanna
Hmm... huh.gif

Okey...jag som trodde att jag hade upptäckt något revolutionerande här... rolleyes.gif

Ja, ja...tack i alla fall för era svar Susanne och Simon!

Tycker fortfarande att det borde vara väldigt smart att odla vidare på denna lilla bastard, det förefaller mer ekonomiskt med fler blad per planta, eller hur? Jag ska vårda den mycket ömt och se till att den sätter frö, därefter är jag in the business! Om det är någon annan med knäppa, högproduktiva basilikor som läser detta kan vi ju låta dem "para sig" wub.gif

Och finns det någon köpsugen växtutvecklare går det också bra att lägga ett bud på den lilla rackaren!

Hälsningar Sanna smile.gif
Susanne i Linköping
Även jag gillade skarpt den lustiga grenen i min planta och lät den gå i blom, men några frön blev det inte. Det var flera plantor som blommade i närheten men det blev inga frön på dem heller. I fjol däremot blev det massor av frön men då var alla plantor helt normala, så då fanns inget hopp om att föröka någon genetisk raritet. tongue.gif
sanna
Jag lovar att återkomma om hur "bastard-basilikan" lever och utvecklas. Och blir det några frö är du den första som ska få!

"Join the weird Basil club"

Sanna blink.gif
Kana
Det verkar inte vara helt ovanligt som sagt. En av mina små "Green Globe" har också kommit med bladen i tripplar såg jag nu idag. En wannabe treklöver kanske? biggrin.gif

K.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon