Jag ska plantera en syrenberså och skulle behöva lite tips på hur man ska göra "golvet". Jag har en del gamla stenplattor liggandes (röda med struktur, vanliga sjöstensplattor samt några släta betongplattor), men inte tillräckligt av samma sort för att täcka hela ytan.
Tanken är att där ska stå en hammock, så underlaget får inte vara alltför ojämnt. Gräs är inte aktuellt, eftersom jag inte kommer åt att klippa det (vill ju inte behöva lyfta bort hammocken varje gång).
Någon som har något förslag?
violina
28-06-2005, 19:58
Markväv och sedan singel på det tycker jag är gammaldags mysigt. Man kan ju också komponera ihop plattorna du har till något snitsigt mönster, eventuellt komplettera med någon nyköpt platta.
lägg ett "altangolv" av brädor..
Jag tycker också att du skall använda de stenar du har. De behöver inte vara lika tjocka, det kan man anpassa när man lägger. Det kan ofta bli finare med lite olika stenar, jämfört med enhetliga stenar. Och sten är definitivt bättre än betong.
dammkillen
06-07-2005, 07:42
ja, lägg alltihopa kanske? blanda alla de plattor du har, kanske lägga in lite olika färger porslin, mosaikmönster i en rundel mitt på med en mosaikstjärna i centrum. kanske till och med skära några plattor diagonalt och lägga, då skapar man liv i stenläggningen, lägga lite olika, leka lite och i leken framträder kanske det där fantasiska mönstret =)
ställa halvplattor på högkant så får man en upphöjd fot till att ställa en kruka på, ett blickfång i den övrigt släta plattläggningen
kanske på ett annat ställe ställer man ner några porslinstallrikar i olika färger på olika ställen med halv tallriken uppe i luften och halva tallriken nere i marken, också som ett blickfång =)
Killensomvillhagrönafingrar
06-07-2005, 18:25
Jag kommer nog själv göra lite som dammkillen ger tips om.
Min kommer bli runt 5*5 meter och inte rund utan fyrkantig.
Då detta skall vara som ett "hemligt"rum i trädgården som skall inbjuda till lek för barn skall det vara en massa olika ytor.
Så här är min tanke
Fyrkant 5*5 meter häck av vintergrönt slag, med tiden 2,5 meter hög öppet i alla hörn.
Upphöjda fyrkanter av plåt för odling, kanske med en mindre upphöjning i mitten för nån kruka.
Tryckimpregnerat på den del där bord och stolar skall stå. Plattor på resten förutom grus på en del där jag låter en dusch stå. (stenkista under)
Jag kommer också bygga fasta bänkar av plattor, (50*50 på högkant med en 50*50 ovanpå) så att man kan gå ut och leka där på vintern.
Med tiden hoppas jag att häckarna växt till sig rejält då jag planerar att hänga fast tyg som ett tak (som spända hängmattor ungefär)
Utanför denna "lekplats" kommer det vara en massa danska sjöstensplattor. Ca 150 kvm och på denna sjösten kommer jag ha 12 stupphöjda odlingsbäddar med 50*50 plattor runt om och en tryckimpregnerad ram på.
Min önskan är att få en lek med stel geometri på utsidan samt genom de höga och stelt beskurna häckarna men ett villervall av detaljer i bersån.
Hjälpte detta dig något med inspiration?
Ett problem när man blandar olika plattor är att det kan vara svårt att få ihop utan glapp mellan plattorna på några ställen. Detta kan lösas på ett snyggt sätt genom att fylla ut med passande stenmaterial, t ex sjösten 2-3 cm stora. Genom att använda sådan utfyllnad kan man utseendemässigt binda samman udda plattor.
I ytterkanterna kan man också fylla ut med en (eller flera) natursten som får sticka upp 10-15 cm, givetvis där den inte är ivägen.
Ett hål där plattorna inte räckt till kan också prydas med en lämplig växt.
pisanggoreng
07-07-2005, 08:04
CITAT (verek @ 28-06-2005, 18:38)
Gräs är inte aktuellt, eftersom jag inte kommer åt att klippa det (vill ju inte behöva lyfta bort hammocken varje gång).
Fast gräs är fina golv! Och så jobbigt är det inte att låte någon i familjen luta hammocken i några sekunder när gräset klipps. Så gör vi.
Gungar man ordentligt och trillar ur så gör det dessutom inte så ont...
Jag tycker att det är skitjobbigt med allt som ska lyftas eller flyttas då man klipper.
Jag fick för några veckor sedan en trädgårdsgunga i present och den hamnade direkt på ett område som jag täckte med duk och grus. Ev. lägger jag plattor eller kullersten senare men säkert inte på ett par år.
Mulle
karinmaria
08-07-2005, 08:32
Om du använder dig av de betongplattor du har vill jag tipsa dig om att de kan målas, det har jag precis gjort.
Köp V-slip eller motsvarande grundningsfärg (de vet i färgaffären), blanda med hälften vatten.
Borsta plattorna med stålborste så att de blir tillräckligt rena, måla.
Om du inte vill ha dem vita kan du blanda i pigment.
På bild två uppifrån kan du se hur det blev hos mig:
http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...56&albumid=8638
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.