GoSatta
Köpte en rhipsalis och valde en med flit som jag såg att det var en liten ormbunke på väg upp ur (aldrig fel med något på köpet smile.gif )

Men vad tror ni? kommer dommkunna leva ihopp? Den hade ett litet litet blad för 2 veckor sedan, nu är det 4 stora å fler på väg så den verkar ju trivas men kommer den konkurera ut rhipsalisen? (det vill jag inte för det är den jagvill ha). Men rhipsalisen är ju en epifyt så den borde väl klara av en hel del konkurans? eller?
Reserv
Hmm, Rhipsalis? Är inte det en kaktus? blink.gif Ormbunkar trivs väl ändå bäst ute, eller är det en sån där krukväxtormbunke? unsure.gif Jag skulle nog delat den i alla fall så kaktusen kommer till sin rätt, annars är kanske risken att den liksom försvinner bland ormbunksbladen som kommer växa snabbare än kaktusen. wub.gif
GoSatta
Jo visst är det en kaktus. Jo skulle tro att det är någon krukväxtormbunke (vilken är ju svårt å veta efter som det är väldens näst största växtgrupp efter orkideerna).

Men du har en poäng den lär ju växa otroligt mycket snabbare än rhipsalisen även fast det är en väldigt snabbväxande kaktus.

Får väl avvakta å se hur fort ormbunken växer.
Reserv
Tyckte väl att jag kände igen namnet rolleyes.gif Annars så är inte kaktusar min favoritblomma, inte Rosor heller för den delen, Sambon påminner om dom alldeles för mycket (taggig o jävlig o dann, men kan blomma upp rätt som det är) tongue.gif
wolkenkrabber
rhipsalisar är häl hängade? och sen tror jag kaktusen blir längre än ormbunken, så det borde gå bra tror jag smile.gif
GoSatta
Jag tänkte mer på rotytrymme, men sen är ju rhipsalisen epifyt så det borde ju inte vara något problem för den, det är ju ändå trångt den lever smile.gif
wolkenkrabber
den klara sig nog, annars får du spraya vatten på den så den får luftrötter
Reserv
Hmm, kaktusar ska väl ha lite torrare i krukan, och ormbunkar gillar lite småfuktigt? wink.gif Eller det kanske inte gäller alla sorter då förståss? huh.gif
GoSatta
rhipsalisen kommer från rätt fuktiga platser så den tål väta bra, låter nästan aldrig mina regnskogskaktusar torka ut så det ska nog gå finfint, största risen är väl att den tar över.. Jag får vänta å se helt enkelt blir den för stor (ja ormbunken alltså) så får jag försöka plocka ur den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon