Full version: Chili
susan.e
Sådde chiliplantor tidigt i våras och nu har de allihopa både frukter och nya blommor. De står i krukor med ungefär 20 cm:s diameter. Kommer det att räcka sommaren ut, eller ska jag plantera om dem i större? Plantorna är nu 35-40 cm höga. En av dem har något gulnade blad nertill, kan det bero på trängsel?
ingrid fuxwall
Min planta som var ny förra året och som gett frukter hela vintern står i en kruka som nog bara är ca. 25 cm i diameter så ....
Rossi
Vi kör med 10/15-liters-krukor. Ju större kruka desto större planta blir det. I alla fall hos oss. smile.gif
susan.e
Jag har fem stycken och ganska fullt, men jag får välja ut en att stå i ett större kärl. Kul som experiment ~ att se vilken skillnad det blir.
noora
Jag har haft dem i 16-18 cm stora krukor, beroende på hur fort de växer. Plantorna blir mindre i mindre kruka men går i blom tidigare. Det blir förståss inte lika många frukter heller, men om du har en rikbärande sort så gör det inte så mycket.
Sulawesii
Jag fick kortslutning i hjärnkontoret och stoppade alla (kanske åtta st) i en plastlåda (30x50x30). Hade ingenstanns att göra av dem......
Är det dumt att ha dem så?
noora
CITAT (Sulawesii @ 01-07-2005, 10:40)
Jag fick kortslutning i hjärnkontoret och stoppade alla (kanske åtta st) i en plastlåda (30x50x30). Hade ingenstanns att göra av dem......
Är det dumt att ha dem så?

Att ha flera i samma kruka är inget problem, men jag tycker att det låter som att det kan bli lite trångt för åtta plantor i en så liten låda.
Sulawesii
Hur mår de om man sätter ner dem på friland?
Ciczi
Jag har mina på friland och de mår alldeles utmärkt.
De ligger dock en månad efter vad gäller frukternas storlek, detta pga det kalla vädret i juni. Nu har de börjat komma igång dock. Jag har även paprika på friland.
Men feg som man är så vågade jag inte sätta ut alla mina plantor så hälften har jag inomhus.

Ciczi
Sulawesii
Då ska jag sätta ut iallafall några i landet. Skönt! Då slapp jag ännu fler krukor.
noora
Den främsta anledningen till att ha chilin i kruka är att man då kan lyfta in den på hösten om frukterna inte har hunnit mogna. Det finns sorter som tar tre månader på sig från blomning till mogen frukt.
Sulawesii
Då sätter jag ner Chiliplantorna som redan satt frukt i jorden och låter resten vara kvar i låddan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon