Full version: Klätterhortensia
Isis
Hej
Har nyligen köpt mig en klätterhortensia och undrar nu hur jag ska sköta den. Har satt den mot spalje och vill veta om jag kan beskära den tex.
Jag vill kunna begränsa växtningen.
Kram
Fialotta
CITAT (Isis @ 28-06-2005, 19:20)
Hej
Har nyligen köpt mig en klätterhortensia och undrar nu hur jag ska sköta den. Har satt den mot spalje och vill veta om jag kan beskära den tex.
Jag vill kunna begränsa växtningen.
Kram

Ja du kan beskära den om du inte vill ha den stor, jag har inte gjort det med mina och den ena klättrar på ett berg, den andra har jag spjälat
upp som en stor buske, dom är tåliga, har tagit skott från busken till den på berget och den växer så det knakar smile.gif
susan.e
De växer inte särskilt snabbt i början, planterade en själv förra året och den ser frisk ut men har sannerligen inte brett ut sig ännu. Blommar dock. Läst att de växer sparsamt i början, vad nu "i början" betyder.
Inga från Närke
Vi har vår mot en rappad garagevägg, det sägs att de inte ska trivas mot just sådant underlag men den växer så det knakar.
Jag brukar efter blomningen ansa den lite här och där, verkar inte som den tagit skada av det. Vill inte att den ska gå ut för långt från väggen utan bara täcka den.
Dilidis
De brukar tydligen "ta fart" efter andra året efter att man satt den.. det stämde på våran kan jag lova biggrin.gif . Jag kan även hålla med föregående "talare" att det går bra att beskära om man så önskar, men det är ingenting som behövs göras.
jesse
Vi har precis tagit bort vår klätterhortensia som växte på husväggen. (tegelhus). Den var jättefin när den blommade, men det var alldeleles förskräcklig på att växa. Vi var tvugna att beskära den flera gånger varje år så att den inte skulle växa in i fönster och upp på taket. Nu när vi har tagit bort den är det många fula märken kvar på väggen där den har sugit sig fast. MEn som sagt vi beskär den kraftigt och den var fin ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon