GoSatta
28-06-2005, 18:34
Tog och fotade igenom mina växter hemma för att få en liten koll på vad jag har och hur dom växer under sommaren. Ni som vill kolla gärna och hjälp mig med namnen många är osäkra och en del har jag ingen aning. Kommer fortsätta med dom på jobbet senare men där har jag dock bättre koll.
för thumbnails:
http://www.gosatta.org/bilder/index.asp?Sh...venthemma050628(laddar hela bilderna så är lite slött)
För dir listing och fullsize
http://www.gosatta.org/bilder/växtinventhemma050628/
indypindy
28-06-2005, 18:44
Den som heter kanske euphorbia är en kristi törnekrona. Euphorbia milii
Den som du kallar för "kanske euphorbia" är en Kristi törnekrona - Euphorbia milii. DOm andra euphorbiorna - lydenbergensis och pentagona - såg himla kul ut!

Hehe...Indypindy var snabbare!!
GoSatta
28-06-2005, 18:50
Tackar!! ändrat.
ja dom andra två eophorbiorna har jag goda förhoppningar om, dom är över ett halvår nu så hoppas att dom sätter igång nu i sommar. 3 arter till är precis uppkommna på jobbet. Gillar euphorbiorna tycker det är lite konstigt att dom inte är populärare för det finns ju hundratals med arter som skulle bli bra krukväxter.
Den sista, "växt", är nog en Guzmania förresten! Bilden var inte tillgänglig först...
Får du frön från dom skojiga euphorbiorna så är jag spekulant!

Dom är ju jätteroliga!
GoSatta
28-06-2005, 18:56
tittar man här kan man se:
http://www.gosatta.org/bilder/växtinventhe...050628/växt.jpgdom som inte syns i mitt dåliga thumbscript kan man kolla på på den andra länken. Använder ett annan thumb system nu men orkade inte köra igenom dom här där.
kristerh
29-06-2005, 10:42
Den på bild 571140 orhidee är förmodligen en Cymbidium, vill ha det svalt,
den på bild 567609 orchidee02 är en cattleya av något slag, vill torka ut ordentligt efter blomning, ställ den ute, blomningen triggas av dels torkan och kyliga nätter dock inte för kallt.
krister
wolkenkrabber
29-06-2005, 22:13
suckulent.jpg har jag fått för mig att det är en opuntia, vet inte efternamnet dock.
måste jag bara fråga vart du fått tag på din Parthenocissus quinquefolia jag har letat en sådan i evigheter!!
GoSatta
29-06-2005, 22:20
suckulenten skulle vara inte vara en kaktus enligt fösäljarna men det är iof ingen garanti

quinquefolia är egenhändigt stulen från stockholms universtitet där den växte bogåt helt otroligt fort men mitt lilla skott går trögt, kom igång i slutet av sommaren men bara ett nytt blad iår, får se vad som händer.
wolkenkrabber
29-06-2005, 22:45
CITAT (GoSatta @ 29-06-2005, 23:20)
suckulenten skulle vara inte vara en kaktus enligt fösäljarna men det är iof ingen garanti

quinquefolia är egenhändigt stulen från stockholms universtitet där den växte bogåt helt otroligt fort men mitt lilla skott går trögt, kom igång i slutet av sommaren men bara ett nytt blad iår, får se vad som händer.
hur klyckades du att rota? jag har fått ta skott på en gigantisk planta på en växtaffär häristan men det har aldrig tagit sig? tips?
GoSatta
30-06-2005, 07:05
Rotade den i vanligt vatten bara, skottet var bara ett bladpar. Tog upp mot en månad för den att få rötter men när dom väl kom växte dom rejält.
ps.
kristerh, tach för orkide namnen ska ändra dom också.
ds.
morellen
30-06-2005, 20:38
Parthenocissus quinquefoliaad är det för lustig växt som syns bakom Parthenocissus quinquefolia på bilden?
CITAT (morellen @ 30-06-2005, 21:38)
Parthenocissus quinquefoliaad är det för lustig växt som syns bakom Parthenocissus quinquefolia på bilden?
den bakom gissar jag på att det är en pelargonium graveolens "bontrosai"
parthenocissus quinquefolia, är inte det en uteväxt? den heter ju vildvin på svenska
kan det möjligen vara en tetrastigma voinierianum du har?

stavfel
GoSatta
01-07-2005, 00:08
den bakom är en Pelargonium Graveolens Bontrosai (enligt odla medlemmar för något år sendan)
Parthenocissus quinquefolia uteväxt, oj ingen aning. den växte iaf inomhus på universitetet så då tror jag den ska växa inomhus
wolkenkrabber
01-07-2005, 00:31
aha det har blivigt missuppfattnig på latisnak namnetn, den du ahr ine heter
Tetrastigma voinierianum . kastanjevin på svenska, den kommer från vietnman om jag inte missminner mig, så den går itne utmohus
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.