andgart
Fick ett fikonträd i present. Det är ca 50 cm högt och står i kruka. Vet inte hur jag skall sköta det eller snarare var jag kan placera det. Har sökt på sorten på internet, men hittar bara sidor på italienska. Hur stort blir det? Vad tål det? Tål det att torka? Stå mörkt?

Kan jag plantera ut det? Bor i zon 1. Eller skall jag låta det stå i krukan och ha det ute på sommaren och i garaget på vintern? Eller skall jag ha det inne alltid? Tål det att frysa? Kan ju bli riktigt kallt på vintern.

Det har börjat få lite gula blad. Har det inne, misstänker att det står för mörkt.
Christer i Falköping
Ut med den på sommaren! Full sol vill den ha, men vänj den sakta vid utelivet. Du börja ställ den på norrsidan av huset i skugga, annars bränner solen sönder den. Svalt på vintern. Vet inte något om den sorten, men jag skulle akta mig för att låta den frysa.
Christer.
susan.e
När jag var i Arizona såg jag magnifika fikonträd ~försök att hitta nåt sätt att efterlikna det klimatet.
wolkenkrabber
i zon ett brukar fikon gå ganska så bra utmohus emot en södervägg, jag vet inte hur härdig din sort är men det finns andra softer som är härdigare tex. bornholms fikon. men även de kan frysa ner men kommer igen från makren eller längre ner
Ludvig Johansson
Jag har ett sådant fikon (Brogiotto) som jag planterade ut förra sommaren i upphöjd sandbädd. På senhösten täckte jag med lite löv, i vintras frös det ned ganska kraftigt till ca 5cm ovan mark. Nu skjuter den rätt fint och har ca 15cm långa nya skott. Jag bor i zon 3 på det 4 (utanför Skövde) så i zon 1 borde det gå mycket bättre.

Plantera ut den!
Rossi
Vi har ett fikonträd (vet inte vilken sort) som vi har i växthuset i kruka men rötterna har nog vuxit genom krukan och ner i jorden misstänker jag. Vi har haft det där i flera år och där är frost på vintern men fikonträdet skjuter nya blad på våren och egentligen är det för stort för vårt växthus.

Vi bor i zon 1 och skulle säkerligen kunna plantera ut fikonträdet på ett skyddat och varmt ställe.
Iza
Får ni frukt på era fikonträd?
Maria i Helsingborg
I zon I får vi massor smile.gif
Rossi
CITAT (Iza @ 29-06-2005, 10:33)
Får ni frukt på era fikonträd?

Ja, vi får frukt.

Rossi Zon 1 Skåne
Muguet
Jag undrar varför mitt fikonträd tappade alla frukter i våras någon som vet?
Har ett fikon träd av sorten Ficus Carica Precose de Damatie, i våras tappade det alla frukterna men nu är ny på väg undrar bara om de hinner mogna i år ? Har läst att fikon kan få 2 skörder på ett år.
Har trädet i kruka ute på sommaren och tar in det i ett ouppvärmt uterum på vintern.
wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon