Hejsan
I Zetas katalog i avsnittet för rosor (sidan 14) står det att 3 st rosor av Pimpinellifoliagruppen och 5 st i Rosa rugosagruppen är rådjursresistenta. Är det någon som har någon erfarenhet av att de blir lämnade i fred?
MVH Barret
Har inte Zetas katalog så jag kan inte svara dig med någon större säkerhet. Det jag har märkt i min egen trädgård är att rådjuren ratar en gammal pimpinellhäck och några uppvuxna Flammentantz. Däremot stubbar de glatt allt nyplanterat, inklusive Stanwell Perpetual (pimpinell, väl?) och Louis Bugnet (Rugosahybrid). Slutsatsen jag har dragit är att de gillar späda, lättuggade rosor men inte gamla grova taggar så jag hoppas att mina rosor får vara ifred när de växt till sig om några år. Blodmjölskorvar på blompinnar verkar funka hyfsat avskräckande än så länge (peppar, peppar).
Det var lustigt att de inte äter av din Flammentantz. Jag har två gamla Flammentantz som rådjuren äter av. Den blir alltid kal nertill. Jag har satt ett nät runt dem för att försöka skydda dem.
Blodmjölskorvarna, ja... Tror jag läste det tipset på AoT:s trädgårdsforum. Det är helt enkelt "korvar" gjorda av tubgasbinda fyllda med blodmjöl och fastsatta på blompinnar. Har stuckit mer ett par stycken kring varje ros hittills och tycker att det verkar funka. Man måste nog tänka på att fukta korvarna då och då när det inte regnar, dock. Har även läst att man kan blanda i ammoniak för ytterligare avskräckande effekt på bambi.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.