Full version: Snöklockor
Gossen Ruda
Blomningen är i full gång. Bilden från idag 3/4.
Almdalen
De är helt underbara, tack för att du delar med dig.
rolleyes.gif
Ingegerd
Eva i Norrköping
Å, vad vackra de är! Skulle vilja ha såna.... Har faktiskt mailat Vadstena Örtagård för att höra om man kan beställa från dem. Stod ju i AoT om det.
renate
CITAT (Gossen Ruda @ 03-04-2003, 20:11)
Blomningen är i full gång. Bilden från idag 3/4.

rolleyes.gif Visst är dom fina,mina blommar också. laugh.gif Hälsn..Renate tongue.gif
Sylvia
Ja, här ser det liknande ut!
Betty
Vi har åxå fått snö - fast inte i klockform... sad.gif
I morse när jag kom ut ur huset möttes jag av ett nytt, rent och decimetertjockt vitt snötäcke!
Gunvor Nilsson
Hej Renate! Jag har varit inne och tittat i ditt album. Du har väldigt fina blommor - särskilt förälskad blev jag i den finska vita rosen och hundtandliljan. Vad har du för sorts kissekatt? Ser nästan ut som om det vore min Morris! wub.gif
renate
Hej Gunvor!
Trevligt att du tyckte om blommorna.Murvelkatten är en norsk skogskatt,int riktig renrasig,men vad gör det?han blir 6år till sommaren.En söt och lite busig kille.
Hälsningar Renate zon 4 laugh.gif rolleyes.gif smile.gif
AnneG
Flott bilde, Renate. Men er dette snøklokker? Det ligner på det som vi i Norge kaller klosterklokker. Jeg mener å ha hørt at dere bruker navnet klosterklokker i Sverige også. Men er ikke sikker. Noen ganger bruker vi jo litt forskjellig navn på norsk og svensk. Jeg er hageamatør og kan ikke de latinske navnene på disse plantene. Men jeg har selv snøklokker i hagen min, og de ligner ikke på de du har fotografert. Kan noen svare slik at jeg blir litt klokere? Hilsen AnneG i Fredrikstad, Norge. PS! Bor bare 3 mil fra svenskegrensen. Synes også dere har et fint forum her på odla.nu. smile.gif
Gossen Ruda
Kärt barn har många namn. Förutom Snöklocka kallas den även Klosterlilja i Sverige. Vetenskapliga namnet är Leucojum vernum.
Åsa, mälardalen zon 2
Ibland så kan det bli förvirring mellan olika länder när namnen är snarlika på olika växter, den växten som man i norge kallar snøklokker kallar vi snödroppar (Galanthus) här i sverige.

Svenska snödroppar = norska snøklokker
Adri-Anne
CITAT (AnneG @ 05-04-2003, 21:59)
Flott bilde, Renate. Men er dette snøklokker? Det ligner på det som vi i Norge kaller klosterklokker. Jeg mener å ha hørt at dere bruker navnet klosterklokker i Sverige også. Men er ikke sikker. Noen ganger bruker vi jo litt forskjellig navn på norsk og svensk. Jeg er hageamatør og kan ikke de latinske navnene på disse plantene. Men jeg har selv snøklokker i hagen min, og de ligner ikke på de du har fotografert. Kan noen svare slik at jeg blir litt klokere? Hilsen AnneG i Fredrikstad, Norge. PS! Bor bare 3 mil fra svenskegrensen. Synes også dere har et fint forum her på odla.nu. smile.gif

Morn, morn!

Vilke hjemmetoner!! Anne G. Sier en som kommer från Bodö/Oslo

Dette er klosterklokker i Norge og i Sverige Klosterliljor. På latin Leucojum Vernum .Snöklokke i Norge er Snödropper i Sverige. Galanthus Nivalis.

Mange varme vårhilsner fra Sverige till Norge. wub.gif
AnneG
Tusen takk for svarene. Synes jeg skjønner det meste som blir sagt på svensk, men av og til trenger jeg litt hjelp. Og det fikk jeg her. smile.gif Så et nytt spørsmål: Blomstrer snödroppar og snöklocka på forskjellig tidspunkt i samme hage? Mine snödroppar har blomstret i 4 uker. Jeg har ikke snöklocka, men skal prøve å få tak i etter hvert. Jeg har min første vår i en 1,7 mål stor, gammel hage, så det må gjøres mye opprydding før jeg kan tenke på å planlegge så veldig mange innkjøp.
Alpiner i Halmstad
Underbara blommor.
I vårt album lundväxter blommar också Leucojum vernum var. carpaticum.
Snödropparna har blommat av på södersidan, men på norrsidan vänder de fortfarande upp eklöven.
M.v.h. Bernt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon