henrikj
Hej!
Är nybörjare och lite förvirrad kring hur jag ska gödsla. Alla verkar säga olika men jag skulle gärna få lite tips på vad jag ska ge mina växter. Har en del grönsaker (tomater och paprika), blommor och klängväxter (klematis och humle) som jag vill ska trivas på min balkong, vad ska jag tänka på när jag gödslar, jag har både flytande blåkorn och bio bact, räcker det eller borde jag komplettera med nåt? Det kanske är bättre att fråga om det är nåt speciellt jag ska akta mig för att göra, har t.ex hört att blåkorn bara ska användas till gräsmattor?
*Felix matte*
Jag ger BioBact till alla mina inneväxter och flytande Blåkorn till amplar, krukor och rabatter utomhus... vet inte om det är någon större skillnad men det känns liksom "renare" att t.ex parikaplantorna får BioBact.
Betty
Blåkorn är ett konstgödsel, jag skulle inte använt det till sånt jag har tänkt äta. Jag skulle inte använt det till gräsmattorna heller för det utarmar jorden i det långa loppet. Men till blommor i krukor/blomlådor och amplar funkar det bra.
henrikj
Tack, då förstår jag skillnaden!
Gossen Ruda
Är övertygad om att det för växterna kvittar vilket du använder. Det är mest för att tillfredställa konstgödningshatarna som det finns annan gödning. Den är för det mesta dyrare och inte alls bättre. Det som Betty hävdar, att konstgödning utarmar jorden, är bara nys men ofta upprepat.

Tillägg: Jag provade Bio bact en gång till krukväxterna. För det var väl så det hette? En brun sörja som luktade apa och dessutom efterlämnade svårborttagna fläckar på fönsterbrädet när jag spillde. Efter ett tag åkte skiten ut, nu använder jag flytande Blå korn.
SaraS
Jag har inget emot konstgödsel, men anväder ändå BioBact ute. Håller med Ruda om att det blir fläckigt inne. Jag gillar att den hjälper jordstrukturen bättre än nått annat flytande medel. Konstgödning innehåller inte något annat än de spårämnen som växten ändå tar från naturen/naturgödningen, så det är inget att vara rädd för. Den förbättrar dock inte jordstrukturen, vilket behövs för att jorden ska hinna binda näringsämnena, naturliga som syntetiska.

Övergödning är alltid farligt, både vid användande av naturgödsel och konstgödning. En stor orsak till kväveläckage och övergödning är enahanda markanvändning och utarmade marker. I hemmaodling är problemet minimalt eftersom vi inte har den sortens produktion, MEN det är ALLTID dåligt att överdosera.

Jag har en känsla av att det finns en konstig inställning att allt som är "naturligt" är bättre än det som är "syntetiskt", oavsett om det gäller gödning, medicin etc. Jag tror att man glömmer att i den producerade produkten (syntetisk eller inte) finns det exakta avvägt hur mycket som skall användas. Dessutom verkar det som att många tror att allt som är frammställt på labb är "onaturligt och syntetiskt"... wacko.gif
myskmadra
Kloka synpunkter Sara.
Jag vill dock rekommendera det dyra biobactgödslet. Ifjol hade jag ledsna blommor för dagen ( regnigt , kallt) som inte ville blomma. Jag vattnade med biobact och dagen efter ca 20 blommor! Så nu vattnar jag sommarblommor i rabatt och kruka regelbundet med biobact när de ser ut att behöva. Är det den strukturförbättrande förmågan som gör att näringen verkar tas upp så snabbt?

Hälsar!
SaraS
Jag vet inte, men jag har oerhört goda erfarenheter jag med... Rik blommning och svart, fet och porös jord i land och rabatter. Amplarna håller sig fina hela sommaren dessutom... wub.gif
Gossen Ruda
Föreslår ett experiment under sommaren, dela upp växterna i två grupper och gödsla med respektive gödningsmedel. Det är enda sättet att få reda på vilket som är bäst eller om dom är likvärdiga.
elle
huh.gif

Själv använder jag Chrysan (Weibulls)--både inne och ute...i det finns allt!

Förr använde jag BychoBact, men det är slafsigt och ger märken o doft!
Chrysanet främjar blomningen TYCKER jag,både vad det gäller fuchsiorna och Trumpeterna bla. Här i Sverige odlar jag ju inget ätligt-mer än månadssmultron och två potatisplantor. Smultronen blir iaf väldigt fina!

Chrysanet har jag köpt på Växus/Plantagen
Tapio
CITAT (Betty @ 28-06-2005, 23:42)
Blåkorn är ett konstgödsel, jag skulle inte använt det till sånt jag har tänkt äta.  Jag skulle inte använt det till gräsmattorna heller för det utarmar jorden i det långa loppet. Men till blommor i krukor/blomlådor och amplar funkar det bra.

Halaj!

Hur kan man utarma en jord genom att tillföra gödning?
Vad är det jorden utarmas på? Det man tillför? Hur då?

Kan tillägga att konstgödsel inte används på mitt hemman.

//T
Åsa, mälardalen zon 2
Det man inte tillför marken när man bara använder konstgödning är sådant som ex. nyttiga bakterier och mikroorganismer som också krävs för att växterna ska trivas. +Man tillför ju ingen mull eller något annat som gynnar markstrukturen (fast det gör man ju inte heller om man bara använder flytande ekologisk näring).
Big Gardener
CITAT (Gossen Ruda @ 30-06-2005, 20:16)
Föreslår ett experiment under sommaren, dela upp växterna i två grupper och gödsla med respektive gödningsmedel. Det är enda sättet att få reda på vilket som är bäst eller om dom är likvärdiga.

Jag förslår att du gör det på tre år istället för att tydligare se skillnaden
katjoh
I blåkorn finns vad jag kan påminna mig (har inte påsen framför mig)
kväve, fosfor och kalium (NPK) och inget annat. Växter behöver även andra näringsämnen. Tillför man bara NPK och inget annat kommer jorden med tiden att bli utarmad på detta andra.
Jämför med att själv äta bara C-vitaminer, järn och kalcium och se vad som händer med kroppen på sikt...
Svante, zon 1
Från www.bayer.se, ang vad Blåkorn innehåller:

DEKLARATION

N (kväve) 12 % 
P (fosfor) 5 % 
K (kalium) 14 % 
Mg (magnesium) 1,2 % 
S (svavel) 8 % 
B (bor) 0,02 % 
Zn (zink) 0,01 % 
Mb (molybden) 0,0005 %
Lena i Torslanda
Jag tror inte det spelar någon roll vad man anväder som gödning bara man inte glömmer att tillföra organiskt material i form av tex kompost regelbundet. Jag har lärt mig att man ska tillföra jorden lika stor mängd organsiskt material som det man rensar bort under året. Det är när man missar det som jorden blir utarmad.
jåj
Fundering, blir jorden utarmad av det man tillför? borde väl snarare vara det som man skördar tar bort från växtplarsen.

JÅJ

P.s
Om inte annat så blir det en del rötter kvar i marken som såsmåningim bryts ner till fin humus ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon