Full version: En uppäten hägg
groowymama
Idag gick jag förbi en hägg som var alldeles grå av något nät ohmy.gif
När jag tittade närmare såg jag hundratals små kokong(?)hängande som i en rymdfilm ohmy.gif
Jag tittade någa så såg jag även små larver och att bladen i häggen var uppätna så gott som ohmy.gif

Vad var det för liten djur?
netaave
Inne i Uppsala finns en cykelparkering bredvid en angripen hägg, tre cyklar är alldeles inspunna.
Dom blir så där vissa år, är häggspinnarlarven som lägger sina ägg och skyddar dom med nätet.
Visst ser det lite spöklikt ut.
groowymama
CITAT (netaave @ 28-06-2005, 23:14)
Inne i Uppsala finns en cykelparkering bredvid en angripen hägg, tre cyklar är alldeles inspunna.
Dom blir så där vissa år, är hägglarven som lägger sina ägg och skyddar dom med nätet.
Visst ser det lite spöklikt ut.

Det såg verkligen spöklikt ut!

Jag undrar om andra djur äter dessa larver sen? Fåglar till ex.?
netaave
Tror dom blir någon slags fjäril!
AndreasBlomquist
Är det inte så att Häggspinnarmalen använder nätet för att skydda sig själva mot anfall utifrån från till exempel fåglar som vill käka upp dem? De lever i alla fall i grupp och har bara en naturlig fiende, parasitstekeln.
netaave
CITAT (AndreasBlomquist @ 28-06-2005, 23:36)
Är det inte så att Häggspinnarmalen använder nätet för att skydda sig själva mot anfall utifrån från till exempel fåglar som vill käka upp dem? De lever i alla fall i grupp och har bara en naturlig fiende, parasitstekeln.

Så är det säkert!
karjo
Gå in på den här sidan och kolla. Det står lite mer om larven och dessutom finns det flera bilder.

Tydligen så klarar träden sig!

Häggspinmal, länk till Aftonbladet
groowymama
Fantastiska vackra men spöklika bilder.
karjo
Ja eller hur!

Här omkring finns en del drabbade träd. Det första jag åkte förbi hade en grenklyka fullständigt unbäddad i vitt, jag ryckte till och tyckte att det såg ut som om någon slängt upp en vitt socka i trädet huh.gif tongue.gif Men sen kom jag på hur det var! biggrin.gif
netaave
Jag som har funderat på att skaffa en hägg i trädgården, men sånt här vill man ju inte ha.
karjo
Men jag tror inte att detta händer varje år på alla ställen... Dessutom så ska ju träden repa sig enligt uppgift... rolleyes.gif
Marie zon3
Hej,

Jag har en pärlhägg och en virginia hägg och om jag kommer ihåg rätt skall dessa inte drabbas men det blir ett test i sommar för jag har larverna på min vingade benved....
wolkenkrabber
min grannet hägg har fått det och lite annat jag hoppas så jäkla hårt att de hinenr äta upp ALLA löven! den ser ut so om det fvore höst, häggbären blir stoa vita o pungliknande den är höll i löss o har ett dött hål i mitten, borde kolla om han inte vill ta ner den unsure.gif
lisselbo
Har ett par Häggar i trädgården som blivit drabbade.
Fast det kvittar för dom ska ändå bort.
karjo
Jag förstår inte riktigt varför folk vill ta bort dem bara för att de blivit angripna?? unsure.gif

Vad jag har förstått så ska träden som sagt klara sig!? Varför vill man då ta bort ett uppvuxet träd/buske och sedan få vänta ett antal år innan det vuxit upp ett nytt? Är det inte bättre att ha is i magen och vänta ett år eller eventuellt två iför att se hur det utvecklar sig innan man bestämmer sig?

Eller?? Tänker jag fel? Förklara i så fall gärna för mig? Hur tänker ni?

huh.gif
Dzad
Häggar är vackra på våren då de blommar men ser för jäkliga ut då de drabbas av häggspinnmalen... tycker inte det är värt det själv.
Fast alla häggar drabbas väl inte lika hårt.
lisselbo
Vi ska inte ta bort Häggarna bara för att dom blir angripna, utan det bestämde vi oss för förra året.
Anledningen är att dom står helt felplacerade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon