Hejsan på er!
Jag vill ha hjälp med att finna Blommande blommor som trivs på en skuggig balkong. Solen är visserligen framme fram till runt 13:00 men efter det är det skugga. Balkongen finns i Hökarängen i Stockholm.
Tack på förhand
/Diana
Hannele
04-04-2003, 19:13
Då passar väl allt - välj det du tycker om.
Krukväxterna mår också bra av att vara ute på sommaren.
Jenny E J
14-04-2003, 07:03
Hej
Fuchsia älskar lägen utan stekande sol. Det finns ju massor av sorter. Köp sticklingar och driv dem på fönsterbrädan (ej i full sol då..) de kan bli enorma. Jag har haft fina änglatrumpeter i skuggiga lägen också, de får då inte lika mycket ohyra. Varför inte sätta lökar av tulpaner o liljor i kruka? de blommar längre lite skuggigt, lite senare än soligt placerade visserligen. Jag har till och med haft funkia-(hosta) i kruka på skuggig balkong, mycket sofistikerat och vackert. har satt frön av humle och låtit klättra på väggen,
Det som kan vara svårt är ju krasse/luktärt/rosor och andra intensivt blommande växter, dock kan många vanliga krukväxter trivas, speciellt de gröna.
Kristina zon 3
14-04-2003, 13:07
Hej!
Flitiga Lisa sådde jag förra året. Den varianten med dubbla blommor, de såg ut som minirosor. Helt underbara! Hade sedan dessa på min balkong (ingen sol före 4 på em) de blommade ända tills frosten kom.
Kristina