Margaretha
Mitt löjtnantshjärta är enormt stort, men det blommar mycket sparsamt. Jag gav det kogödsel och hönsgödsel i maj, sedan ingenting.
Vad gör jag för fel? Det är min favoritblomma alla kategorier och jag blir riktigt bekymrad när jag ser hur lite det blommar. sad.gif
Allis
Det har ju varit kallt hela maj så den vill väl inte blomma nåt. Jag har oxå en som är magrare än annars blink.gif
Christina i Taxinge~
CITAT (Margaretha @ 28-06-2005, 23:23)
Mitt löjtnantshjärta är enormt stort, men det blommar mycket sparsamt. Jag gav det kogödsel och hönsgödsel i maj, sedan ingenting.
Vad gör jag för fel? Det är min favoritblomma alla kategorier och jag blir riktigt bekymrad när jag ser hur lite det blommar. sad.gif

Inte för att jag vet säkert.... wink.gif , men min spontana tanke är att du ger för mycket kvävegödsel.
Det brukar betyda att bladverket blir ymnigt, men blomningen liten...

Nästa år tycker jag att du ska utesluta gödsel och sen kanske bara ge en giva vartannat år.
Hönsgödsel är nog bland det starkaste kvävegödsel man kan ge, så det tror jag inte den behöver alls.
lolo
Kan inte låta bli att tillägga att "min" löjtnantshjärta växer ur en kruka med flera skott (frösådd antagligen av fåglarna! tongue.gif ) ur en risig och torr (nåja, i allafall ingen näringsrik jord att tala om) plastkruka full med rötter av humle (!). Den blommar så vackert och nu ska jag försöka sära den från humlen och plantera den i jorden. Har hört att den ska ha svaga rötter så det blir till att vara försiktig. Snacka om tur! Jag som hade tänkt ge bort humlen... Kanske löjtnantshjärtat inte behöver så mycket näring?
pialotta
min rosa är också mycket mager i år, däremot den vita som kommer lite senare är fet och fin nu.
Margaretha
Det blir ingen gödning nästa år! Och ingen PK-gödsling i höst heller!

Kanske gör jag samma fel med pionerna. Några av dem blommar också dåligt. Ska också få stå på svältkost ett år så får vi se!

Tack för hjälpen! rolleyes.gif
Micke
CITAT (Margaretha @ 30-06-2005, 00:38)
Och ingen PK-gödsling i höst heller!

Nja, PK-gödslingen befrämjar blomningen, så den kan du nog ge. Det är kvävegivorna du ska hålla tillbaka.

Micke
Xelma
Pionerna kanske har kommit för djupt ner om du gödslat ovanpå. De ska inte ha mycket jord ovanpå, gödsla bara runt om.
Hannele
Christina i Taxinge, kan du göra den breda markeringen lite smalare?
Sidan blir bred och man måste skrolla sidan för att kunna läsa.. sad.gif
Alla andras text blir också bred och svårläst.

<<<>>><<<>>><<<>
Christina i Taxinge~
Visst!
Lätt som en plätt! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon