Full version: flytta stor ek?
tomba
Morjens long time no seeeee.
Har bytt jobb och har inte haft tid att tjatta med er på en tid (jaaa jag har saknat forumet) sad.gif
har ngn av er flyttat en ek på ca 7m med ca 15 cm i stamtvärsnitt en meter upp?
-Hur gjorde ni
-hur lyckades det
-vad bör man tänka på
(i vanliga fall flyttar jag bara och ser om det går, men nu är det inte mitt träd så jag vill kolla om ngn testat och hur det gick).
själva flytten i sej är nemas problemas tillgång till stora maskiner är nästan obegränsad biggrin.gif biggrin.gif
mulle
De som bodde i huset innan jag köpte det flyttade en enorm ek. Den har mått risigt i över tio år men verkar nu vara på gång!
Mulle
Big Gardener
Det finns gott om exempel på ekar som flyttats och hur och om det lyckas beror helt och hållet på hur väl flytten förebeds och hur väl eken etableringsbevattnas därefter samt vilken tidpunkt som väljs för flytten.

Först och främst bör man välja tidpunkt. Huvudregeln säger att träd är som minst känsliga när de är i som djupast vila. Alltså är bästa tiden för flytt, ur trädets synpunkt, djupaste vintern. Detta kan dock vara svårt om det är tjäle i marken. Har du tillgång till kraftiga maskiner är dock inte tunn tjäle något problem.

Nästa steg är förberedelser. När man tar upp träd försvinner mellan 50-70 % av rotmassan och ca 75 % av de aktiva sugrötterna. Detta kan vara förödande för trädet och dess vatten försörjning vid en nyetablering. Därför bör man kapa in rötterna på sen sommar till tidig höst och låta nya sugrötter bildas. Man bör använda ett vasst verktyg och kapa av rötterna så rent som möjligt. Absolut inte slita av rötterna. Därefter kan man gräva ett smalt, smalt dike där man har kapat och fylla det med bra jord så att nya sygrötter med lätthet kan bildas från snittytan på rötterna.

Vad bör man tänka på rent tekniskt när det gäller flytt av ek? Eftersom eken har ringporig ved är den mycket känslig för stamskador. En liten stamskada kan vara förödande. Lyftet av trädet skall därför alltid ske med avlastningen på rotklumpen, aldrig på stammen. Som pionjärart är eken mycket känslig för för djup plantering. Plantera alltid i samma nivå som den stått tidigare.

När det gäller etableringsbevattning kommande säsong bör den ske regelbundet och rikligt. Helst två gånger i veckan under första växtsäsongen. Extra rikligt vid torrperioder. Är inte rotmiljön fuktig kan trädets lilla rotsystem aldrig försörja trädet med vatten och flera grenar kommer att dö.

Man bör också stödja trädet så att det inte rör sig för mycket under etableringstiden. Trädet ska inte vara totalt låst, men inte löst. Lite rörelser i kronan bör tillåtas eftersom detta vänjer trädet sig vid. Två eller tre stödpinnar fungerar bra.

Nåväl, jag har varit med och flyttat en större ek enligt konstens alla regler. Där användes en speciell trädupptagningsmaskin och resultatet blev helt OK. Det var två och ett halvt år sedan och eken är relativt välmående. Några grenar dog, men inte så det hade betydelse. Men utan etableringsbevattningen hade det inte blivit så bra resultat.

Det finns ett par till trådar om trädflyttning. Där finns säkert fler tips och tankar. Lycka till!
MB1965
hur dyrt är det att hyra en trädflyttningsmaskin tro?
Big Gardener
Det kan nog variera men jag skulle gissa på allt från 600 till 2000 i timmen beroende om man ska ha chaufför med eller inte.
Hör med närmsta plantskola eller större maskinuthyrningsfirma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon