lantisen
Det här är mitt första inlägg på odla.nu. Jag har läst massor av gamla forumsvar, men känner mig ändå förvirrad när det gäller grund för växthus.

Jag har tänkt bygga ett växthus av gamla fönster och trä, på 16-20 kvadrat.

Jag funderade på att gräva ner betongplintar typ 70 cm ner och fästa en trästomme vid dessa. Innanför fylla med grus några decimeter och sedan marksten som golv. Skulle detta fungera?

Jag kommer inte att ha el eller vatten i växthuset och planerar att använda det mellan maj och oktober. Det ska vara lite lusthusaktigt, min oas :-)

Tacksam för tips!!
gammelnalle
Välkommen hit lantisen som "deltagande" ..

hoppas att du får det lika trevligt här som jag har haft.

Jag tycker att din beskrivning verkar BRA!! och kommer säkert att funka.

Jag vet inte var du bor (fyll gärna i din profil med zon och sånt.. VI är dessutom nyfikna... en del av oss... smile.gif ) men tycker att 70cm verkar lite väl djupt.... Men visst, om du bor i zon 5 eller vet att du har tjälskjtande mark så är det aldrig FEL att gräva så djupt.

Ogräs??? Om du har mycket ogräs i marken bör du nog tänka på att hindra markspridning i Växthuset... Någon form av spärr. (Jag TROR inte att du behöver dyr markduk utan kan använda vad du har tillgängligt... en viraduk, tjock plast, etc. ....men det är vad jag TROR)

Hur skall du göra taket?? Av fönster?? Takventilation??

Räknar du med att växthuset skall bli permanent i minst 10år bör du tänka på att allt som kommer i kontakt med marken bör vara av beständigt trä... EK är ju bra men dyrt.

Tja det var bara en början... hoppas andra fyller på....

Lycka till

björn
mulle
Det låter som om du planerar en kopia av vårt växt- och lusthus! smile.gif
Fast ditt blir kanske lite större. Vi har ett med fem klassiska trerutorsfönster på långsidorna och fyra i gaveln, på taket finns tio fönster.
Den östra gaveln, där dörren är, är helt i trä vilket stabiliserar bygget. Jag har lärt mig att uppskatta just den gaveln eftersom det där lätt går att få upp både hyllor, krokar och bilder. Två av fönstren går att öppna och det - och springor i panelen - räcker för ventilationen.

Min man grävde en ca 50 cm djup grop som han fyllde med grus. På gruset lade han leca-block och på dem byggde han stommen av battingar (10cm x 10cm). Ingen betong, inga plintar men det där beror förstås en del på den mark som huset ska stå på.
Jag lade sand på golvet och hade först reststenar som jag hämtade från den lokala gravstenshuggarens sopcontainer men förra hösten kom jag över sagolikt vackra tegelstenar med ett historiskt värde (de härstammar från ett fornminnesområde!) och lade ut dem i stället.

Växthuset har strax sju år på nacken och mår bra. Vi har varit oroliga för att de gamla fönstren inte skulle klara av snö och väta på taket men än så länge är de i skick.

Jag förkultiverar mycket i växthuset men odlar i övrigt bara i jättestora krukor. I våras lät jag dra ut el dit.
Huset utnyttjas massor till lust, t.o.m. på vintern då vi brukar fylla det med värmeljus och flytta ut med glöggtermosen!

Växthuset är min pärla wub.gif och jag önskar dig lycka till och att ditt hus så småningom ger dig samma glädje som mitt ger mig!

Trevligt att du hittade hit till forumet - du kommer att upptäcka att det är en guldgruva!

Mulle
Karin M i zon 5-6
Hej Lantisen!
Jag är också ny på detta forum och jag hoppas och vet att du kommer att känna dig lika välkommen som jag har gjort!

Din växthusdröm verkar vara lik min, så jag håller tummarna för dig och ditt bygge! Detta med odling i den omfattning man vill och orkar är helt underbart!!! En "ventil" man kan ha både under arbetsåret och under semester/ledig tid!

Jag har också byggt mitt växthus av gamla fönster och trä. Jag blev väldigt nöjd med det, men har bara haft det från i fjol, så jag kan inte ge dig några tips som är provade under lång tid. Vi gjorde i alla fall så att vi bara grävde bort grässvålen, ställde på lecablock, la en syllring på och reglade vidare utifrån det. Underlaget i mitt fall var en gammal, stabil gräsmatta i princip rotfri - dvs inget som skjuter på underifrån - och under översta jordlagret var bara sand. Jag vet att underlaget inte rör på sig nämvärt mycket, så jag har haft det lindrigt vad gäller det. Gjorde jordbäddar inuti och en bred gång med plats för bord o.dyl. Gången täckte jag med stenmjöl.

Har tagit många kort på bygget under tiden och de skulle jag gärna dela med mig av om det är nåt du skulle ha nytta av... Men - och det säger jag bara till dig tongue.gif - jag kan inte lägga in dem på datorn... Vet inte hur man gör!!!

Men jag ser fram mot en titt i ditt album vad det lider! rolleyes.gif Lycka till!
Karin
lantisen
Tack för välkomnandet och alla bra tips!! Nu har jag lite mer att fundera över :-)

Jag bor i zon 5. Angående tak, så är jag inte säker, men antagligen fönster där med. Och gammelnalle, något för att förhindra ogräs lär definitvt behövas så tack för att påminde mig om det.

Mulle och Karin, det vore jättespännande att se era växthus! Karin, fotar du med digitalkamera?
Jag har en bild i mitt album på var jag vill ha växthuset, men mer än så kan jag inte visa än :-/
gammelnalle
Kul att du fick lite bra svar.....

och vilken UNDERBAR trädgård ni har!!!!!

Hoppas att ditt växthus blir klar till nästa sässong.. och många bilder vill vi se...

och till Karin M ....:'

Om t.o.m. underteckand klarar av att lägga in foton i mitt album .... och skapa ett album klarar du det!!

BARA FRÅGA!! Folket här är jätteduktiga på att lotsa en rätt... nästan allt jag har lärt mig om datorer har jag lärt mig här....

och du:

VÄLKOMMEN du med!!
Karin M i zon 5-6
Hej ni i den här... tråden - wink.gif visst heter det så?!

Tack för "peppningen" till att lägga in bilder. Jo, jag fotade med digitalkamera, men mest för att ha ett minne av hur det gick till när det begav sig! Kvalite'n är mindre god, men det bryr jag mig inte om. Jag är av den typen när det gäller teknik, att jag plippar tills det "tar" laugh.gif , så det är väl inte helt omöjligt att det blir av att göra ett album någon REGNIG dag! Så jag hoppas att det DRÖJER ett tag, för nu har jag och min gurkor vääääntat sen... ja, Gud vet när, på en lite mer ihärdig sol, och nu ska den visst komma i alla fall!

En sak till om ditt växthusbygge, Lantisen (- det är f.ö jag med smile.gif ): du skriver att du funderar på glas till taket... Jag skulle tänka en gång till, för att inte säga OM. Det blir ju en hel del snö här uppe hos oss och den väger en hel del!! Särskilt om det drevar och är blött... Ja, ni vet! Takytan blir ju rätt stor den med så ett tips är att också tänka på taklutningen. Jag har ... ja, vad blir det...? 45 grader på mitt och det har fungerat utmärkt i vinter. Det sa bara "schwopp" så hade all snö runnit av! Använde korrugerad plast, något mjölkfärgad. (Är du intresserad av det så kolla priserna!!!! Mellan 160-180 kr/m3 på ett byggvaruhus och likvärdig - avsedd för växthus och med flera års garanti - för 40 kr m3 på ByggMax... Viss skillnad!

Inredningstips om du ska ha trästommar: tänk redan nu på om/hur/var du vill ha hyllor (om du ska ha sådana). Jag skruvade fast vita konsollhållare på mina vita stommar och på dem har jag enkla hyllor där jag kunnat driva upp lite plantor i vår.Hyllorna är det sedan bara att ta ner när man inte vill ha dem längre. Fästena sitter kvar,men syns knappt!
Tänk ut hur/var du vill ha ventilationen, för det kan vara trixigt att få till den om man gör ett "hemmabygge" där ventilationen inte är given s.a.s. Men det har du kanske redan räknat ut!?
Oj, oj! Lyckliga dig som har detta mys kvar! Ja, kanske inte själva byggandet, men resten; längtandet och planerandet! Det är sååå.... sååå.... njutbart! biggrin.gif
Hälsningar Karin
Karin M i zon 5-6
Gammelnalle och Lantisen!!! Jag anropar!!! Nu är det klart!!! (Kraftiga, lokala regnskurar över min dator! biggrin.gif ) Men det här att lära sig lägga in bilder meddels "plipp- och tjurighetsmodellen" förstör nattsömnen! tongue.gif Hoppas bilderna kan vara till någon hjälp för dig Lantisen, trots att de är små och ligger på sniskan, en del av dem!
Slut i rutan!
K
lantisen
Karin, wow! Åh, vad fint ditt växthus är!!! Nu blev jag verkligen entusiastisk. Vad du måste trivas där! Träet, färgerna, fönstren... jättesnyggt! Så fint blir knappast mitt, men spännande ska det bli. :-)

Tack igen för alla tips och råd! Det är ovärderligt. Ska allvarligt överväga plast till tak.

För övrigt kommer jag att uppdatera min hemsida (se adress i signaturen) fortskridande vad gäller växthusbygget. Men först ska vi måla huset, så jag har ett tag på mig att bara planera och drömma. :-) Känns jättespännande, men nog längtar jag tills det är klart och jag kan börja planera och så frön (förhoppningsvis nästa vår).
gammelnalle
CITAT (Karin M i zon 5-6 @ 30-06-2005, 01:15)
Gammelnalle och Lantisen!!! Jag anropar!!! Nu är det klart!!! (Kraftiga, lokala regnskurar över min dator! biggrin.gif ) Men det här att lära sig lägga in bilder meddels "plipp- och tjurighetsmodellen" förstör nattsömnen! tongue.gif Hoppas bilderna kan vara till någon hjälp för dig Lantisen, trots att de är små och ligger på sniskan, en del av dem!
Slut i rutan!
K

Hallå hallå!!

har kollat!!

mkt bra och informativt..
fruberglund
Hej och välkomna hit önskar även fru Berglund smile.gif

Karin...vad avis jag blir! Vad snyggt det var med lite trä på växthuset, ser mer ut som ett litet hus. Kom hit och bygg ett åt mig också biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Önskar också ett växthus men är inte så händig på att bygga, får nog köpa ett färdigt istället om jag ska ha nåt.

Förstår att du njuter i ditt växthus smile.gif

Lycka till med bygget lantisen och kom ihåg att lägga in bilder när det är klart.
AnnaÖrebro
Kul att det är fler som ska bygga växthus av gamla fönster just nu när jag håller på för fullt att plantera mitt. Att har trä på sidorna gav mig lite nya idéer. TACK! tongue.gif . Jag ska ta bort mitt gamla växthus när denna säsong är över och bygga nytt. Det gamla har gjort sitt och samtidigt är det så lågt till tak att man slår huvudet i reglarna om man inte är förskiktig. Det kommer bli ett gavelväxthus denna gång med men kommer bli lite större och högre. Det blir på ca 18 kvm. JAg rekomenderar att lägga plast för snön väger X antal kg....
Håller på att slipar, oljar. målar alla dessa fönster till växthustet just nu...
Det jag undrar på är dörren. Den ska vara så bred att jag kan komma in med en skottkärra men vet inte vad den ska bestå av. Har som en idé att göra den av plast men jag vet inte om det blir så snyggt. Den lilla tanken att man vill ha dubbeldörr kommer lite då och då....med rundad ovansida....kanske i glas....

Gärna tips om någon har..... rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif

/ Anna
noora
CITAT (Karin M i zon 5-6 @ 30-06-2005, 01:15)
Slut i rutan!
K

Vad fint! Ungefär ett sådant växthus skulle jag också vilja ha. Hade ni någon beskrivning för hur det byggs, eller gjorde ni ritningarna själva?
gammelnalle
CITAT (AnnaÖrebro @ 01-07-2005, 11:39)
Det jag undrar på är dörren. Den ska vara så bred att jag kan komma in med en skottkärra men vet inte vad den ska bestå av. Har som en idé att göra den av plast men jag vet inte om det blir så snyggt. Den lilla tanken att man vill ha dubbeldörr kommer lite då och då....med rundad ovansida....kanske i glas....

Gärna tips om någon har..... rolleyes.gif  :rolleyes:  :rolleyes:

/ Anna

Hej Anna!!

Om praktiskt går före estetiskt så är det inte svårt att göra en dörr ...och då kan den se ut HUR som helst..

Sjäv använde jag mig av en begagnad altandörr som var tillräckligt bred. Tog och "delade" den dvs tog bort "innerdelen" för att den inte skulle bli så tung. (Men detta gäller givetvis bara om du inte "måste" ha isolerat i ditt växthus.

Är det du själv som snickrar eller nå´n ANNA n ??? snacka då med denne innan bygget kommit för långt...

Till mitt förra växthus tillverkade jag en av 5 brädor (ca 35*25mm)
En 4-kantig ram och en snesträva. Den kläddes med en plastskiva (Takplast) den höll i minst 10år...

Jag har gjort mina dörrar så att de "ligger utanpå" karmen. Luftfuktighet och sättningar gör att dörren annars KAN kärva.....

Man kan även tänka sig en skjutsdörr. som går i sidled.

BARA fråga!!! (se min devis...)

Lycka till!

b
Karin M i zon 5-6
Hej på er!

Tack för era uppskattande ord om mitt växthus! Visst trivs jag! Naturligtvis har jag kommit på lite till som jag skulle ha gjort annorlunda eller tänkt på när jag byggde. Skriver ner det för den som vill, kanske du "Lantisen" kan ha nytta av det?!

Noora hade en fråga gällande ritningar på det. Svaret är: Nix - det har jag inte - tyvärr. Annars hade jag gärna delat med mig av dem! Jag letade själv efter ritningar när jag började.
Det var nästan ett givet utgångsläge när vi byggde, att utgå från fönstrens mått. Gör man det faller det sig allt eftersom.
En tanke jag hade från början, för att både få ett annat utseende SAMT ett större s.k spelrum på väggarnas längd, var att göra en helt "panelad" vägg. Den skulle ha kunnat vara ca 1 m i mitt fall/tycke. Längden på den kunde man naturligtvis också ha varierat för att kompensera brist på fönster. Nu blev det inte så för mig, men jag tilltalades i alla fall av tanken. Väggarna/panelen hade då kunnat användas till hyllor på insidan... Kanske någon redan har det så och har provat? Jag skulle ha placerat denna "täckta vägg" någonstans på långsidorna - för de måste ju bli en på var sida. Kanske det skulle bli kul att ha dem "snett mitt emot varandra" om ni förstår hur jag menar... wink.gif

En liten detalj, vilken ni kan fundera på om ni har lust ni som ska bygga, är ... (My God! Hur ska jag klara av att förklara detta??!) ... Häng med här nu - om du är intresserad! Jag har alltså spikat panel run hörnen - det ger stadga om man skulle komma på den befängda ide'n att FLYTTA på hela härligheten - och jag skulle ha tänkt på att sätta de TVÄRGÅENDE reglarna (vilka jag har på insidan av hörnen för att kunna fästa panelen i) på EXAKT samma höjd... Då skulle jag eventuellt ha kunnat använda dem till att sätta upp hyllor - små visserligen - i hörnen... Bra för tex krukor, hängande saker mm... Allt är klart som korvspad, antar jag?! sleep.gif Som det är nu, måste jag nivellera dem på nå't sätt om jag vill sätta in en hylla, de sitter inte riktigt vågrätt... Men nästan! ... Nåt ska jag väl ha att fundera på?! tongue.gif

Ventilation: Vi kom inte på nå'n bra lösning för fönster i själva taket, så vi satte den i bakre gavelns nockparti. Två öppningsbara fönster där. Fjädrar för vertikala fönster, tre fjädrar. Finns på WillAB, Internet - tror jag det var. Trixigare att få tag på ute i affärerna här, men de kan kanske hjälpa till att ta hem? Julklappstips, annars? Gjorde några små fönster öppningsbara också, men de är manuella.

Till dörr tog jag en gammal trädörr som var tillräckligt bred för en skottkärra. MYCKET, för att inte säga helt nödvändigt med tillräcklig bredd på den.

Det var trixigt att få tätt mellan hammarbandet och takplasten, men det löste sig lätt med att vi pillade in "taknockstätning" ovanpå hammarbandet. Det var bara att trycka dit. Vill man, går det lika lätt att dra bort på sommaren. Den tätningen har ju samma profil som plasten på ena sidan och är slät på den andra - i alla fall den vi använde... "Fiffo"!

Hoppas att detta kan inspirera och vara till hjälp för er som ska bygga!
Hälsningar Karin - numera med album! Hi, hi! biggrin.gif
Pixi
CITAT (lantisen @ 29-06-2005, 08:38)
Det här är mitt första inlägg på odla.nu. Jag har läst massor av gamla forumsvar, men känner mig ändå förvirrad när det gäller grund för växthus.

Jag har tänkt bygga ett växthus av gamla fönster och trä, på 16-20 kvadrat.

Jag funderade på att gräva ner betongplintar typ 70 cm ner och fästa en trästomme vid dessa. Innanför fylla med grus några decimeter och sedan marksten som golv. Skulle detta fungera?

Jag kommer inte att ha el eller vatten i växthuset och planerar att använda det mellan maj och oktober. Det ska vara lite lusthusaktigt, min oas :-)

Tacksam för tips!!

mitt växthus är byggt av gamla fönster som jag fått gratis och tegelgolv (oxå gratis)rolleyes.gif (grus under golvet)
det är nedgräv en halv meter tror jag, med betongplintar runt
växthus
lantisen
Tack igen för alla tips :-) Jag fortsätter att klura och fundera. Bygget kommer nog igång augusti/september. Nu skrapar och målar vi hus...

Vi har bestämt oss var växthuset ska stå nu och mätt höjdskillnaden, vilken tyvärr är närmare en meter. Så då är ju frågan hur det ska lösas... ett växthus på pålar känns inte så lockande, skulle hellre fylla ut under, men det kommer ju behövas en himla massa material till det. Och vad fylla ut med? Några tips?
Gurkan
Lite sent svar men det kanske inte är för sent ändå.

Vilket håll lutar det åt ?

Om ni har en södersluttning kan ni väl schakta ur så att golvet hamnar i samma höjd som marken på den låga sidan (södersidan) och 1 meter under marknivå i norränden, mura upp norrväggen med lecablock till marknivå eller högre och mindre fönster ovanpå det, alt. mura hela norrväggen. Som ett vanligt sluttningshus, sutteränghus (kallas det va ?).

Södersidan helt i glas och gavlarna antingen med en "trappstegsmur" och större och större fönster längre fram eller att man även schaktar nån meter på sidorna och har fullhöjdsfönster även här.

Den bakre muren kommer dessutom att fungera som ett värmelager om den isoleras på utsidan mot marken.

Så tänker iaf. jag göra ... ska bara köpa "det där huset med den perfekta södersluttande tomten". rolleyes.gif

Man får kanske tänka lite så att det inte rinner ner massa regnvatten från sluttningen mot växthuset bara.

Hur som helst kan det (enl. min uppfattning) bli väldigt snyggt eftersom huset liksom växer ihop med terrängen och man sparar en meter på höjden över markytan.

Sluttar det åt norr så funkar såklart detta inte så bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon