eLisa
Vid vårt relativt nyinköpta torp har vi två ganska stora bestånd av denna växt, á ca 2-3 m2 - där de kvävt all annan växtlighet.

Varje planta har en enda stjälk (utan förgreningar). Stjälken är ganska vedartad men bladen tunna. Rycker man upp dem får man lätt upp den lilla jordnära buketten av fina rottrådar, och ibland en kraftigare utstickare till nästa plantan. Hela plantan vissnar ner under vintern.

Egentligen ställer de inte till så stort bekymmer, eftersom det inte kom tillbaka så många på det ena område där vi ryckte upp "alla" plantorna i fjol, men skulle ändå vilja veta vad de heter/kallas.

Tack för tips,
nyfikna eLisa
nilla
Skulle kunna vara Gullris
Den sprider sej rejält och frösår sej lätt... men är ganska lätt att rycka upp.

Hur ser den ut när den blommar?
eLisa
Verkar vara ett troligt förslag när jag läser om gullris !

Tidigare har jag fått förslag på rallarros/mjölkört, men jag tyckte inte riktigt att det stämde, Gullris verkar mer likt.

Jag kan inte minnas att de blommade i fjol, men å andra sidan var det vår första sommar på torpet och så mycket nya intryck, så mycket nytt och spännande att upptäcka att jag mycket väl kan ha missat eventuella blommor på detta "ogräs".

Kanske var det helt enkelt så att vi klippte ner/ryckte bort innan blomningen i fjol - så att de aldrig fick visa sin vackra sida... Låter troligt eftersom Gullriset tydligen blommar först på hösten. Skall låta några stå kvar och se hur de utvecklar sig.

Tack för tipset !

/eLisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon