Full version: Stockrosor
Tusensköna
Jag är väldigt förtjust i stockrosor, minns dem från vår sommarstuga i Skåne. Där stod de i VÄLDIGT sandig jord vid en södervägg, och blommade fantastiskt varje år. Antagligen frösådde de sig själva.

Jag planterade tvååringar i höstas, vid min södervägg. Brydde mig inte om att jordförbättra, de ska ju trivas även i väldigt fattig jord. Men inte har det kommit något... Har de fått för lite vatten eller var det helt enkelt FÖR dålig jord? Hur ska jag göra för att lyckas?

/Tusensköna sad.gif
Rossi
Vi har våra i lerjord (bor i Skåne - zon 1) i både norr, söder och öster och alla trivs lika bra. Jag göra inget speciellt alls med dem så kanske det är sandjorden de inte tycker om?
kerstin z5-6
När man fått igång en etablerad växt av stockros så blommar den och trivs, självsår sig även i mager jord osv .. men en nyplanterad måste man nog bry sig lite mera om -bättre jord, noggrann vattning i början -så du har stora fina ruggar år ett som kan blomma år två -du kan förresten så dem själv nu -om du bor i skåne -de hinner smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon