Sagosessa
29-06-2005, 10:15
Det där som inte är Humleblomster är, som tipsats, mycket riktigt Praktbetonika. Tack tack.
Se bild på den här:
http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...&uuid=sagosessaoch se också bilder på den vita (än så länge) namnlösa orkidéen. Är det kanske en Nattviol som någon förslog. Den doftar, men inte bedövande.
Har också hittat en lila-prickig orkidée - någon som kan sorten?
Tack snälla
kristerh
29-06-2005, 10:22
Vet inte vad de heter men de är vansinnigt snygga.
krister
Sagosessa
29-06-2005, 10:31
Mmmm, det tycker jag med Krister.
Därför vill jag veta vad de heter. Så kan jag stoltsera

med att jag har en Vetejvaddenheterorkidée i trädgården ...
Sagosessa
29-06-2005, 10:32
Förresten! Hur gör man när man vill klistra in bilder DIREKT i tråden? Det har jag inte lyckats med. Fast det kanske beror på att jag sitter fram en macintosh?
kristerh
29-06-2005, 10:34
Har du dessa snyggingar i trädgården

avis blir man.
krister
Ophelia
29-06-2005, 10:35
Jag vågar mig på en gissning i vanlig ordning.
Den vita gissar jag på är en nattviol.
Den prickiga ljusrosa tror jag är Jungfru Marie nycklar.
Ohh vad du måste ha det fint hos dig med orkidéerna. Får rys i kroppen när jag ser sådant!!
Sagosessa
29-06-2005, 10:36
*hihi* Man FÅR vara avis ...
Allvarligt talat, den vita växer i den "vilda" delen av trädgården, den prickiga växter faktiskt 200 meter UTANför tomten (har försökt tala förstånd med växten, men utan att lyckas - än så länge).
Sagosessa
29-06-2005, 10:40
Ophelia, jag tror du har rätt!
Det måste vara nattviol och Jungfru Marie Nycklar.
Känns bra
TACK!
CITAT (Sagosessa @ 29-06-2005, 11:32)
Förresten! Hur gör man när man vill klistra in bilder DIREKT i tråden? Det har jag inte lyckats med. Fast det kanske beror på att jag sitter fram en macintosh?

du tar fram din bild.... högerklickar och väljer egenskaper.
där kopierar du adressen som du klistrar in när du klickat på bild knappen.
Det finns en doftlös nattviol också. Om "din" inte doftar kraftigt är det sannolikt den.
Och Jungfru Marie Nycklar tror jag också på men det finns liknande orkidéer och man borde studera plantan "live" för att kunna göra en korrekt artbestämning.
Vackra!
Mulle
Sagosessa
29-06-2005, 12:22
Mulle,
jag plockade av en blomma och doftade på den. Först doftade den ingenting tyckte jag, men så plötsligt kom det en rejäl pust av parfymdoft. Det verkar nästan som om jag måste röra vid den för att den ska dofta?
Orkidéerna (båda sorterna) växer i gammal betesmark. Den delen som numera är min tomt betades till för 2 år sedan av kor. Vad händer nu? Kommer orkidéerna att trivas bättre/sämre eller spelar det ingen roll. Vad kan jag göra för att få dem att trivas?
Till saken hör att vildmarken/ängen där de växer ska slås om ca 14 dagar (för att blommorna ska fröså sig) - hur drabbar det orkidéerna? Är det bättre att låta dem vara, eller ska de falla för knivbladet de också?
Synpunkter?
Yenny - jag ska prova vid tillfälle. Tack för tipset!
Då var det nog den riktiga nattviolen!
Just nattviol och olika nycklar, adam och eva o.s.v. trivs ju på lågväxta marker och att bara låta det växa igen skulle troligen vara ödesdigert för dem.
Däremot tror jag inte att de far illa om ni slår, snarare tvärtom. Det är ju markvård i ordets sanna betydelse!
Det enda jag funderar på är om det är lite tidigt om två veckor?
Min pappa var botanist och levde sommartid på en ö där han vårdade många orkidéer. Han slog alltid i början av augusti. Men om det var för att han alltid hade semester då eller för att han visste att det var den lämpligastre tidpunkten, det vet jag inte.
Å andra sidan har ju bönderna, åtminstone här på Åland, alltid slagit i mitten på juli. Och här finns mycket orkidéer.
Jag känner pensionerade professorn i botanik vid Helsingfors Universitet. Han är expert på lövängs- och betesmarksflora. Jag försöker slå en signal till honom i kväll så får vi se vad han säger!
Mulle
Sagosessa
29-06-2005, 13:08
Mulle! Vad snällt!

Ser med spänning fram emot vad professorn säger och rättar knivbladet därefter
Ingen svarade varken igår kväll eller i morse hemma hos professorn och känner jag honom rätt är han sannolikt ute i naturen - han håller på med en större inventering.
Jag fortsätter jakten och återkommer genast då jag fått tag på honom!
Mulle
Gossen Ruda
30-06-2005, 09:10
Av blommans utseende så är den vita Grönvit nattviol, Platanthera chlorantha. Det är den som inte skall lukta, vilket den dock ibland gör. Mina luktar också lite om jag nosar mycket nära. Nu finns det hybrider mellan dom två sorterna vilket kanske är orsaken.
Den röda är säkert nån nyckel, Jungfru Marie nycklar ligger nog närmast. Men även där finns det en mängd hybrider, orchideforskarna får lätt panik när dom skall försöka ordna upp arterna.
Alpiner i Halmstad
30-06-2005, 09:30
Jag har några bilder på Nordiska orkodéer i vårt album.
Leta och jämför.
Alpiner. se.
M.v.h. Bernt
Sagosessa
30-06-2005, 10:58
Det måste vara Jungfrun tycker jag. Den vita (nattviolen) är väl lite mer osäker, men det är nog en sådan i alla fall har jag på känn.
Trakten där den finns är kobetesmark, absolut ingen kalkhaltig jord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.