Eva Swahn
Av mina hopsamlade murgrönesticklingar har jag satt de första plockade i vattenkrus innomhus.

Men några av dessa sticklingar får inga rötter. De blir slemmiga och ytterhöjlet kan man dra av och de blir trådiga. Bladen blir torra. Vad ska jag göra? Sätta dem i jord trots allt?

Kan jag/ska jag med någon speciell jord eller gödning i jorden påskynda rotväxten?

De senaste sticklingarna har jag satt i vattenkrus utomhus. Är det rätt tänkt? Det är murgrönor som har klarat kylan och står nu i vatten utomhus. De har inte varit innomhus och på så sätt inte bytt klimat. Kommer dom att utveckla rötter? Kommer jag att kunna sätta dessa "utomhus"-murgrönesticklingar direkt i jorden i trädgården?
Almdalen
Jag har provat ungefär som du , en del får rötter och dem har jag sedan planterat ut. Försökte också att sätta ut de som inte fick rötter men de överlevde inte.
blink.gif
Ingegerd
e_sedell
Ta med luftrötter eller i af början till luftrötter när du tar sticklingar av murgröna. Dina slemiga sticklingar låter ganska döda, jag hade slänkt dom. Det sättet jag tycker är smidigast, om man inte ska ha några större mänger är att göra avläggere. Kinesiska eller de gamla hedlig, det går smidigt.
Anders zon III
Oftast går det bra i vatten inne, ibland inte alls. Vet inte varför...

Men vad fint de klarat sig i vinter. Trots kölden har jag inte sett några som frusit ner - konstigt...
e_sedell
Om de fryser ner, kan de komma igen från rotskott då eller är det helt kört? Det är säkert inte lika beroende på hur hårt det tagit.....?
Annelie
Hej Eva,

De sticklingar som jag fått med mig hem har jag satt i jord direkt! Hade nog 10 från början men 4 st har inte klarat sig. De resterande 6 har börjat skjuta nya skott och jag hoppas naturligtvis att detta innebär att de kommer att överleva!

Skotten satte jag i en gammal glasspaket fylld med såjord, vattnat rikligt hela tiden och så har jag haft en plastpåse över det hela ända från start. Det har tydligen fungerat och jag ser fram emot utplantering så fort vädret tillåter och min armeringsmatta kommit på plats. smile.gif
Anders zon III
CITAT (e_sedell @ 04-04-2003, 22:57)
Om de fryser ner, kan de komma igen från rotskott då eller är det helt kört? Det är säkert inte lika beroende på hur hårt det tagit.....?

Om de frusit ned till rötterna dör den, den bildar inga rotskott.
Det vanliga är att den fryser/torkar ned till snön på vintern om det är långvarig och svår köld - och då kommer den igen från basen!
Eva Swahn
Tack för alla svar! Murgrönor är alltså gåtfulla varelser, intressant. Nu slänger jag de som ser dystra ut, och satsar på dem som visar att de tycker att livet verkar kul.
Nutten
Tidpunkten för när sticklingarna tas har stor betydelse för hur rotningen går! Det bästa är att ta sticklingar när tillväxten har kommit igång ordentligt och det är lättast att ta unga skott.
Själv har jag lyckats med konststycket att aldrig ha misslyckats med att ta sticklingar av murgröna smile.gif Oavsett om jag har satt dem i vatten, eller om jag har satt dem i fuktig såjord med plasttält ovanför (lätt att ordna med blompinnar och plastfolie).
Blomstersmurfen
Jag tog murgrönesticklingar av inomhusmurgrönor (brokiga och enfärgade av okända namn) förra året och alla har överlevt vintern i Stockholm! Det trodde jag aldrig! De ser t om finare ut än Baltican som också finns i trädgården! blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon