Full version: Balsamin
Jill-Ulrika
Har fått två nyligen frösådda balsaminer men jag har ingen koll på vad jag ska ha dem till de är ju inte så tjusiga direkt, än i allafall. Vad ska jag ha dem till och hur vill de bli skötta?
Ophelia
Hmmm..jag tycker de kan vara ganska fina. Så många olika färger och nu finns ju även dubbelblommande.

Vet inte vad de ska vara bra för hälsomässig men blev nyfiken och hittade denna länk.

http://www.aromacreative.se/Shop/Bprodinfo...fo2.asp?Tbd=483

Förr i tiden var väl balsaminen en prydnadsväxt. Den kräver ju egentligen ingen speciell skötsen men blir finast i mullrik fuktig jord.

smile.gif smile.gif
Sulawesii
Det här är en vanlig Balsamin som jag odlar. Den får dessa blommor längs med stammen. Det blir väldigt maffigt!
Av någon anledning har bara ett fåtal blommor slagit ut för mig än så länge i år....

* De är till för syns skull. Gillar sol och vatten (de klarar en uttorkning utan problem).
Jill-Ulrika
Oj vad fin!
Blir de så fina ska jag direkt satsa mer på dem!
Tur att de gillar mycket sol och att de klarar en uttorkning bra. Ska genast ut och plantera om dem lite bättre.
Sulawesii
Det tycker jag att du gör rätt i! Ta sedan frö på dem i höst, så har du till nästa år. De är superenklar att dra upp.
nalta
fast hos mig blommar inte balsamin ännu...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon