|
Jag har fått en större check i födelsedagspresent av mina trevliga grannar. Den har jag tänkt satsa på växter (what else...?  ) och söker därför nu efter någon alldeles speciell planta som har dignitet, storslagenhet och skönhet. En värdig presentväxt, med andra ord. De flesta buskar och träd, som jag vill ha, har jag redan så jag sneglar mera åt perenner. I mitt grubbel har jag kommit fram till att det kunde vara en pion. Dels har jag bara tre (vanlig bondpion, en enkel gulvit doftpion och en dubbel blekgul buskpion), dels är pioner ett ganska okänt område för mig. Finns det en pionernas drottning som uppfyller kraven? Den skall helst vara gul eller vit och inte svår att odla. Eller har någon av er något annat växtförslag? Det måste alltså vara något speciellt och, som sagt, det får kosta! (Rosor är jag allmänt sur på just nu eftersom vintern satte så dramatiska spår). Dessutom ska jag helst kunna få tag på växten i Stockholmsområdet eller per pålitlig internetförsäljare... Mulle
Caprice
29-06-2005, 13:48
Tycker absolut du ska välja en Rockii... Tycker den är sååå vacker..  Caprice
Jag hade definitivt valt en buskpion (trädpion). En rotäkta - inte ympad. Vi köpte en sån för ett tag sedan och den kostade 425 kronor.
Den vissnar inte ner på vintern utan växer till sig och blir kanske en 2 meter hög. Är väldigt tålig och härdig och får enorma stora härliga blommor.
Du måste berätta vad du väljer så småningom!
Röstar också på Rockii.
Se dock till att få den äkta och inte en hybrid som ofta blir rosa.
Sagosessa
29-06-2005, 14:26
... och när vi ändå pratar pioner - kan någon tipsa om en bra sajt med fina sorter att läsa om? Helst på svenska, men engelska går också bra.
Bilder på 137 st kan du hitta här AoT
Caprice
29-06-2005, 14:34
CITAT (Sagosessa @ 29-06-2005, 15:26) ... och när vi ändå pratar pioner - kan någon tipsa om en bra sajt med fina sorter att läsa om? Helst på svenska, men engelska går också bra.  WARNING..!Beträd på egen risk! Skapar stort och dyrt ha-begär...! PionerCaprice
Sagosessa
29-06-2005, 14:36
Thank you Caprice! Ska GENAST låta mig lockas.
Sagosessa
29-06-2005, 14:47
Xelma - jag såg inte ditt inlägg först  Men NU har jag sett det Tack!! Ska kolla där också! *poff*
Åh, åh, åh...!!!! Det här forumet är fullständigt livsfarligt! Jag som hittills har förhållit mig tämligen avmätt till pionerna och inte riktigt fattat entusiasmen hos andra drabbades av en okänd kraft då jag öppnade Caprices länk. Det sista jag behövde var ett nytt bottenlöst träsk men nu har jag ju traskat - och sugits - rakt ner i det. Bara namnen på dessa buskpioner skapar ju hallunicationer... Och habegär. Det är ju helt självklart att jag ska plantera en buskpion - eller tre för det räcker faktiskt min generösa gåva till! Tydligen är det bäst att göra det på hösten så jag meddelar så småningom vilka det blev. Jag måste läsa på ordentligt först... Tack för detta! Mulle
Varför blev min textruta bred? (Träsktrollet slog till?) Kan jag ändra den i efterhand och, om ja, hur gör jag? Mulle
Marie zon3
30-06-2005, 09:23
O, herregud, jag kommer att bli rejält fattig i höst, är det någon som provat beställa härifrån?
mvh/Marie
Marie, jag ringde faktiskt upp Raimo Henriksson direkt. (Jag skrev ju att jag var förlorad...) Han berättade att han bara importerar plantor som är beställda och att jag har juli på mig att fundera vad jag vill ha. Flygleveransen från Kina sker i början av september och efter det sänder han plantorna vidare ut till kunderna i Norden. (Fast jag tror att jag tar färjan över till Åbo, där firman finns, och hämtar plantorna själv medan jag passar på att besöka höstreorna på de fina plantskolor som finns i Åbotrakten.  Jag brukar göra det varje höst...) Henriksson var mycket trevlig i telefon och lät seriös. Och firman har ju funnits på nätet sedan 1998 så jag tror att man vågar utgå ifrån att den är OK. Mulle
Marie zon3
30-06-2005, 10:26
Tack så mycket,
Jag skall höra med några vänninor om vi skall gå ihop och beställa, jag skickade länken till dem och om bara deras plånbok håller så kommer de att bli lika sjuka som jag. Dessutom har jag plannerat att köpa några buskpioner i höst så detta kom väldigt lägligt...
Jag vet inte var du bor men höstrean på Plantagen vid Bergianska var fantastisk i höstas så jag håller mig så gott jag kan tills dess. Där hade de Paeonia SPP frösådda små för halva av 250 i fjol har jag för mig. Dessa namnsorter var dock inte att leka med, som du sa bara namnen...
På morsdag fick jag en kinesisk buskpion men just nu kommer jag inte ihåg vad den hette men det skulle kunna vara någon av dessa, skall hem och kolla. Rosa fylld var den i alla fall, undrar om plantskolan där den är köpt kan beställa? Då slipper jag gå via Finnland.
Ja det är märkligt hur man är, jag ryser och kallsvetas och får svårt att andas när jag stöter på något dyligt. Det är som när jag går på Zetas i Huddinge och ha-begäret bara växer. Som tur är har jag något så när lärt mig kontrollera mig så jag väntar med att handla tills jag vet var jag skall sätta sakerna. Men på rean i höst, då skall inget stoppa mig!!!!
Alldelens stirrig Marie
Nu har jag beställt!!!!! Det blev tre Rockii-pioner: "Den snöiga lotusblomman i de vita bergen", "Lintao's gul" och "Den purpurröda fjärilen i vindens sus". Mulle
AnnammA
20-07-2005, 10:49
CITAT (mulle @ 30-06-2005, 08:52) Åh, åh, åh...!!!! Det här forumet är fullständigt livsfarligt! Jag som hittills har förhållit mig tämligen avmätt till pionerna och inte riktigt fattat entusiasmen hos andra drabbades av en okänd kraft då jag öppnade Caprices länk. Det sista jag behövde var ett nytt bottenlöst träsk men nu har jag ju traskat - och sugits - rakt ner i det. Bara namnen på dessa buskpioner skapar ju hallunicationer... Och habegär. Det är ju helt självklart att jag ska plantera en buskpion - eller tre för det räcker faktiskt min generösa gåva till! Tydligen är det bäst att göra det på hösten så jag meddelar så småningom vilka det blev. Jag måste läsa på ordentligt först... Tack för detta! Mulle Nu ska jag vara lite tradig, men tänk på att en buskpion/träpion är en buske och kräver P L A T S! Det tar ett antal år, och den kan vara kinkig med blomningen också de första åren, men det är en primadonna som är väl värd att vänta på. Varje vår går man som i väntans tider och räknar ev blomsterknoppar.(I år var nog vår äldsta sur på oss att vi gjorde om rabatten där, för hon blomvägrade, efter att haft sju tefatsstora förra året...) Lycka till! AnnA
Jag vet, AnnA... Jag har läst på om kinesiska buskpioner de senaste veckorna och också pratat med andra som odlar dem. Jag har bestämt mig för att modigt försöka och se det lite som en utmaning att så småningom ha den där busken på 190 cm full av blommor... Ett litet, litet leende från primadonnorna är mitt första mål! Utrymme har jag gott om så det är inget problem! Mulle
Pionerna kom i början av september och planterades. Hur brukar ni täcka era på vintrarna? Mulle
Gunvor Nilsson
25-10-2005, 19:50
Jag vinterförvarar min buskpion så här: jag har staplat tre små pallkragar över buskpionen, fodrat med frigolitskivor mot norr invändigt och lagt en top av frigolit över. Nu blir det tredje vintern som den får en 'vinterrock'. /Gunvor
Ophelia
25-10-2005, 19:57
CITAT (Gunvor Nilsson @ 25-10-2005, 20:50) Jag vinterförvarar min buskpion så här: jag har staplat tre små pallkragar över buskpionen, fodrat med frigolitskivor mot norr invändigt och lagt en top av frigolit över. Nu blir det tredje vintern som den får en 'vinterrock'. /Gunvor Apropå det...vilken vacker självsådd vallmo du har fotat och har i ditt album
CITAT (Gunvor Nilsson @ 25-10-2005, 20:50) Jag vinterförvarar min buskpion så här: jag har staplat tre små pallkragar över buskpionen, fodrat med frigolitskivor mot norr invändigt och lagt en top av frigolit över. Nu blir det tredje vintern som den får en 'vinterrock'. /Gunvor Oj, är dom så känsliga??? Jag köpte en buskpion i år och jag hade bara tänkt täcka med löv runt den.... Är det för dåligt i zon 3?
Gunvor Nilsson
25-10-2005, 20:09
Ja visst var den vacker!  Men tyvärr fick jag inte samma färg på vallmon i år som såddes av skönhetens frö /Gunvor
Gunvor Nilsson
25-10-2005, 20:18
CITAT (stina @ 25-10-2005, 21:07) Oj, är dom så känsliga??? Jag köpte en buskpion i år och jag hade bara tänkt täcka med löv runt den.... Är det för dåligt i zon 3? Jag har ingen aning hur pass ömtåliga dom är, men nu hade jag lediga pallkragar och växtplatsen är utsatt för nordanvinden så löv är nog inte ett alternativ (jo om man lägger en granrishög över förstås). Men har du planterat pionen i lä så fungerar nog lövhög. /Gunvor
Min står väldigt skyddat med stora stenar runt omkring sig så nordan kommer inte åt och jorden är hyfsat varm pga de många stenarna. Men jag tänkte göra som jag brukar med känsliga växter, Hönsnät runt plantan också fylla på med löv uppifrån. Men det får bli lite senare när kylan kommer. Nu ska det visst bli uppmot 15 grader igen till helgen....
kerstin z5-6
26-10-2005, 06:59
De är alla tre underbara -Jag vill ha fler -har bara den vanliga vita och en rosa hybrid "Ile de France..... jag täcker dem med ormbunkeblad på hösten - Firman är fullständigt seriös- Grattis i efterskott ! Mulle -frö på lådan idag .. jag lovar:) -var mkt på jobbet denna v , men nu hinner jag ikapp lite
Kupar upp med jord, inget annat. Köpte en rotäkta buskpion -03 den kom från en provins i Kina, där temperaturen kunde gå ner till - 25 grader. Den har inte frusit i grenarna. Den skulle klara zon 5 i skyddat läge.
CITAT (mulle @ 30-06-2005, 10:36) (Fast jag tror att jag tar färjan över till Åbo, där firman finns, och hämtar plantorna själv medan jag passar på att besöka höstreorna på de fina plantskolor som finns i Åbotrakten.  Jag brukar göra det varje höst...) Mulle Mulle: Får jag fråga var och vilka plantskolor i Åbotrakten det är som du brukar besöka? Jag bor själv i Åbo sen några år tillbaka och har inte varit någon annanstans än på Plantagen i Reso. (Så är iochförsig mitt växtintresse relativt nyväckt och jag har heller ingen egen trädgård.)
CITAT (mulle @ 18-07-2005, 13:41) Nu har jag beställt!!!!! Det blev tre Rockii-pioner: "Den snöiga lotusblomman i de vita bergen", "Lintao's gul" och "Den purpurröda fjärilen i vindens sus". Nu blev jag imponerad... Jag har lääänge velat ha en rockii, bara en till att börja med... måste ha nytt jpbb först bara. ... enda frågan jag har är hur stora de är när de kommer från Åbo, och vad priset blir med frakt ( om man får fråga sånt  )
kerstin z5-6
27-10-2005, 09:23
javisst får man fråga -fast det står ju på hemsidan med 322 kronor frakt ekonomipaket -vilket gör att det är en fördel att sambeställa samt tex Den snöiga lotusblomman i de vita bergen 599 kronor de är i bra storlek
Det var en mycket seriös kille, Henriksson, och leveransen skedde snabbt och effektivt efter det att pionerna hade flugits in från Kina. Jag hade inte möjlighet att åka över som planerat då så de kom per post, det tog två dagar. Plantorna var större än jag hade väntat mig, ca 60 cm. Henriksson ger också mängdrabatt. Din metod med hönsnät låter både enkel och smart, Stina! Och, Åbo, jag har två favoritplantskolor i Åbo. Kauppila och Pirilän kukkatalo i Reso som säger sig vara landets största och billigaste. Där kan man göra verkliga fynd och du som dessutom bor i Åbo kan följa med erbjudandena på hemsidan. Jag har t.ex. köpt svarta vinbärsbuskar därifrån för 1,90! (Euro = ca 18 kronor). Det finns en liten plantskola utanför Åbo som lär vara jättefin men jag inte varit där själv och kommer inte alls ihåg vad den heter eller exakt var den ligger. Gör som jag gjorde i Helsingfors d.v.s. ringde stadsträdgårdsmästarens kontor och frågade vilka plantskolor de rekommenderade! Mulle
60 cm låter ju bra?! Vill han ha betalning mot faktura elelr postförskott? Jag skall försöka välja 2-3 av dessa 2. Lan Fu Rong Den blåa lotusblomman  6. Huang Hua Kui Den gula blommornas drottning  33. Bing Shan Xue Lian Den snöiga lotusblomman i de vita bergen  40. Xiao Xue Lätt snö  42. Tao Huang Lintao`s gul  Mvh/Martin
Postförskott! Jag hade ju fått mina pioner i present. Men om de motsvarar bilderna och om de klarar vintern och triv fasar jag för min ekonomiska framtid....! Mulle
CITAT (mulle @ 27-10-2005, 13:51) Postförskott! Jag hade ju fått mina pioner i present. Men om de motsvarar bilderna och om de klarar vintern och triv fasar jag för min ekonomiska framtid....! @mulle: tack. Tja, magnolior, trädpioner, exotiska rosor och sen är den ekonomiska ruinen ett faktum...
lilla mamma
27-10-2005, 17:18
Nej jag tänker inte gå in och titta. Men med min fascinerande kunnande i att döda dyra blommor så njuter jag av era bilder i framtiden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|