Full version: phalaenopsis
hella2
Jag har tre vackra phalaenopsis . Nu har en börjat blomma ut. stammarna är röda på den och en stam eller stängel kanske det heter, har jag fått klippa ner nån centimeter för den hade torkat. ska stänglarna vara röda? på mina två andra är dom gröna.nå som vet vad det beror på. jag älskar mina phalaenopsisar så jag skulle bli sååå lessen om nån av dom blev sjuk eller nått. blink.gif
GoSatta
finns många olika arter av phalenopsisar så dom kan skilja sig rätt mycket i utseende. Jag har en där stänglarna blir rödare med tiden så tror inte du behöver oroa dig alls.
kristerh
Håller med om att ph är beroendeframkallande wink.gif har massor, (en del finns i mitt album) nu har jag börjat skänka bort de jag tycker är tråkigast, satsar mer o mer på de småblommande equestrisarna och de fläckiga varianterna av ph, det finns ju så många olika sorter och varje ny färg/mönster man ser i någon plantskola vill man givetvis ha wink.gif Reahörnor är oxså kul, då vet man inte hur de ser ut och man måste vårda o ta hand om dem så man kan se färg o mönster så småningom.
krister
Anki V
Det började med at jag fick en i morsdagspresent i år, nu har jag 4 st.

Anki V
Kajsa
Jo, Phalaenopsis är väldigt kul, har nog inte så många som Krister men över 35 är det nog, varje ggn jag kommer till Åsby Trädgård blir det en ny, och jag letar också i reahyllan, dom som blommat ut, vad kan det bli. Här en kul sort från Åsby.

Taiwan Hau Jim
krukan
På mina blir stänglarna röda när de är på väg att vissna. Helt naturligt med andra ord.
hella2
Tack för era svar,ja alla blommorna är på väg att vissna. När ska man plantera om dom och hur? jag har haft mina bara några månader tänkte lägga in kort på dom men tröga jag vet ju inte hur man gör...hihi..men fina är dom. tongue.gif
hella2
fin orkide du har kajsa..vilken växtzon har man om man bor i östersund?
GoSatta
plantera om behöver man inte göra förens komposten (oftast grov bark hos phalenopsis) har börjat förmultna och i princip bli jord.

En bra omplanteringsskola finns på orchidehusets hemsida.
hella2
ok,ska kolla där! Tack
kristerh
CITAT (Kajsa @ 01-07-2005, 00:03)
Här en kul sort från Åsby.

Taiwan Hau Jim

Vilken läckerbit rolleyes.gif wub.gif
krister
hella2
Fin birmakatt den där Greta, krister! Jag är åxå så sugen på en birma,men jag måste nog spara lite till först! Dom kostar så mycket. Nu har jag vattnat mina orkideer bara för ca två dagar sen,men min utblommande orkidee ser ut och vija ha mera vatten! Rötterna är vita och ingen fuktighet innanför blomkrukan. hur ska man veta att man inte vattnar ihjäl dom? huh.gif
GoSatta
är rötterna vitas är det bara att vattna, är det varmt på sommaren kan dom dricka rätt mycket.
kristerh
CITAT (GoSatta @ 03-07-2005, 14:22)
är rötterna vitas är det bara att vattna, är det varmt på sommaren kan dom dricka rätt mycket.

Så är det, och sedan kan du känna på krukans vikt, man lär sig efter ett tag att känna om den är torr, då väger den inget, annars kan du ju känna efter med fingret, eller se om det är kondens i krukan, då finns det fukt.
krister
kristerh
CITAT (hella2 @ 03-07-2005, 13:20)
Fin birmakatt den där Greta, krister! Jag är åxå så sugen på en birma,men jag måste nog spara lite till först! Dom kostar så mycket.

Trognare o snällare katt får man leta efter wub.gif hoppas att du får din birma så småningom du kommer inte att ångra dig.
krister
hella2
mm...jag tror dig om birman,dom är härliga! Jag får vara nöjd med min bondkatt Fia, men hon är bara sååå fiiin hon också. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon