Full version: Streptocarpus grandis
Maria i Helsingborg

Vi fick en streptocarpus av en middagsgäst häromdagen och varken vi eller gästen visste vad det var. Efter lite sökning på nätet undrar jag nu - är det en släkting till St Paulian? Är det en slit- och slängblomma eller är den lätt att hålla?
Den är onekligen lite "lustig" med sitt stora sträva blad men blommorna doftar svagt, sött men gott.
haltalotta
Hej
Ser ut som en enbladig streptocarpus-Visst är Sp o streptocarpus inom samma familj Gesneriacea släktet.mvh as
Maria i Helsingborg
Hmm.....bilden tog jag från nätet för att jag tyckte att det var den som liknade mest. Så den heter alltså inte "grandis". Dumma jag tyckte att namnet passade eftersom den har ETT stort blad sleep.gif

Frågan kvarstår om det är en blomma som kommer att vara längre än sommaren.......
Emser
Streptocarpus vill ha liknade vilkor som St. Paulan - alltså inte vatten på bladen inte direkt sol, svalt och låt den torka upp mellan vattningarna. Jag har mina i ett österförnster vattnar ca 1ggr/v.
norpydorp
mina streptocarpusar har jag i norrfönster där dom trivs och blommar.
Brukar komma ihåg att vattna dom när bladen slokar rolleyes.gif men det funkar bra.

Mvh Norpydorp
Maria i Helsingborg
OK, tack för svar.........nu får vi se hur lång tid JAG kan klara den! smile.gif
Maria i Helsingborg

Här har vi nu det egna exemplaret.......är det då en enbladig streptocarpus, ni som är proffs?
S. Paulior "kan" jag så jag hoppas att jag kan denna också. Vad FINA sorter du har "haltalotta"!!!!
Sulawesii
Jag har en himlans massa Saintpaulior här hemma som mår hur bra som helst. Men Streptocarpus är en helt annan femma...... de dör......
De gillar inte värme, framförallt inte på vintern.

Det ser absolut ut som en enblading. Har för mig att de dör när de blommat färdigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon