susan.e
29-06-2005, 18:14
Jag har planterat slanggurka i en 20-litershink och den växer så in i ...
Det finns ämnen på väg att bli gurkor, men kan detta verkligen bära? Tidigare om åren har jag alltid haft odlingsbäddar i mitt växthus, men det här året har jag valt att odla allt i kärl ~ duger det åt gurka? Å andra sidan har alrig mina gurkplantor växt såhär aggressivt.
Grattis till stora plantan, Odla i hink har fördelen att växtens jordtemperatur blir snabbt hög (troligen högre också) detta är nog förklaringen till den enorma tillväxten.
Min högsta gurkaplanta är 2,5 meter ....
JÅJ
Det går utmärkt att odla i hinkar. Själv odlar jag i stora planteringskrukor och dom växer så det knakar . Du måste binda upp dom med ett starkt snöre, för gurkorna blir ju tunga.
vaniljstången
01-07-2005, 10:21
Hej!
Visst kan du odla i hink! Själv odlar jag mina gurkor direkt i en jordsäck, det fungerar utmärkt det med. Mina plantor ger ochså otroligt många frukter i år, de är ca 2 m höga nu, så jag funderar på att knipsa av toppskottet för att de ska samla kraften till gurkorna istället för till plantan. Som sagt tidigare, se till att binda upp din planta ordentligt gurkorna blir jättetunga. De knäcker lätt en gren eller hel planta om det vill sig illa...
Lycka till och njut av dina gurkor!
//Petra
susan.e
01-07-2005, 14:01
Tack alla för svaren. Jag binder upp och vattnar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.