Köpte idag en leverkusen för 35:00 i kruka. Hur gör jag nu för att få den att trivas, tänkte ha den vid dammen, den kan ju bli ganska hög har jag läst. Den står fortfarande i krukan
mvh
berit
zaaritha
29-06-2005, 19:47
Vad är det?
kerstin z5-6
29-06-2005, 20:02
För att bli" något" behöver den 6 timmars sol o skyddat läge i z5 -ibland kan den frysa ner en hel del ändå-Plantera den djupt -i god jord o vattna mkt de första veckorna
Jag tror inte du behöver oroa dig för att den tar över aldeles -den har dessutom ett ganska smalt o gracilt växtsätt

Här är min
CITAT (zaaritha @ 29-06-2005, 20:47)
Vad är det?
Zaaritha du fick svaret innan jag hann blinka. Tack Reserv och Kerstin zon 5-6, mycket vacker bild som vanligt Kerstin
mvh
Berit
Gräv ner den djupare än den står i krukan, gräv en bra djup grop 70 x 50 cm. fyll med bra jord, ev rosjord på säck. Jag brukar lägga ett par nävar benmjöl i botten av gropen så får rosen en bra start. Vattna mycket, efter kan man ha vattenspridaren på ett par timmar om det är varmt. Leverkusen har jag själv planterat i vår i kanten av grönsakslandet, den är inte så stor i år, men kan bli flera meter om den trivs. Men en så stor ros som det kan bli, ska man vara noga med förjobbet. Så hoppas vi att vi får en ljuvlig klängros, full av gula blommor med tiden. Lycka till.
Enligt rosbibeln 3.5 / 1.5 x 4 m zon 5
Min Leverkusen är bara 60 cm ännu, den planterades förra våren och frös ned alldeles i vinter, oroar mig för om jag satte den tillräckligt djupt, kan jag plantera om den till våren om den inte blir så stor i sommar?
Lena zon 4
Jag önskar dig också Lycka till med din Leverkusen och skall plantera den efter anvisningar. Jag har en hel påse kogödsel kvar och fundera på att blanda i den jord jag har, är det rätt? Mest lerjord.
mvh
Berit
Det kommer växa så det knakar
fruberglund
29-06-2005, 21:31
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-06-2005, 21:02)
För att bli" något" behöver den 6 timmars sol o skyddat läge i z5 -ibland kan den frysa ner en hel del ändå-Plantera den djupt -i god jord o vattna mkt de första veckorna
Haha...min står i norrläge=minimalt med sol.
Har växt mycket i år (planterade den förra året) och har massor med knoppar...
Lena
att den frös ner så hårt kan vara den besvärliga mars vi hade i vår, med sträng kyla, även om jag själv hade tur med mina. Gräv inte upp den, ha lite tålamod. Sent i höst när det blir kallt kupa upp den ordentligt. Förra hösten svepte jag in min unga Flammentanz med grön väv som man täcker vintergröna växter med, och tog bort den långt fram på våren. Ingen gren frös under vintern, ska göra så med min Leverkusen i vinter, den står blåsigt och kallt. Ja du kan ju ev prova det.
Ja, jag ska bädda in den till hösten få se om det hjälper, borde nog ha gjort det i höstas oxå, ska bättra mig
Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.