Full version: Blomfluga
*Felix matte*
Idag känner jag mig duktig... har lyckats med att fota småkryp. biggrin.gif nu vet jag att de kan vara riktigt söta när man ser dem på bild tongue.gif den här satt på makens axel och lät sååå högt hela tiden.

yla
fiiin rolleyes.gif
amaira
Häftigt! Vilken sugsnabel!! Din make är god, det ser jag det!!!

Den lät hela tiden? Sa den "Mmmmm" som i "gott" rolleyes.gif
Gossen Ruda
Var maken kanske schvettig? Även flugor behöver salt ibland. Utomordentlig bild på flugans sugsnabel. Flugorna har en kraftigt ombildad käkapparat i jämförelse med dom ursprungligen bitande mundelarna. Hos bl.a. blomflugorna och husflugan består den mest av nåt som kallas labium med den stora sugplattan i änden, labellum. Denna är perforerad med fina hål där födan sugs upp. Dessa flugor kan alltså bara uppta flytande föda. Dom kan dock pumpa ut saliv för att lösa upp viss föda, som socker i sockerskålen. Ungefär på mitten sticker det ut ett smakorgan åt vänster, en palp.
groowymama
Oj oj vilken vacker flyga wub.gif
*Felix matte*
Han var säkert lite svettig för solen sken och luften stod stilla... kul att lära sig om olika "kryp" biggrin.gif
amaira
Svårt att se från sidan, men det kan vara en Syrphus ribesii .

Den är ganska vanlig och jag har den här med. Å andra sidan finns det ett stort antal blomflugor som inte är så lätta att skilja från varandra.
Vackra är de i alla fall.

"Mimikry" heter det, när ofarliga insekter härmar någon farligare typ, för att skydda sig mot fiender. Fåglar vill ju inte gärna äta en geting som sticks, och så klarar sig flugan.

Du som gillar sajet på nätet:

Här är den bästa fotosidan jag funnit om blomflugor.
groowymama
Amaira wub.gif Jag blir alldeles salig av att se på alla dessa småkryp eller hur jag skall kalla dem wub.gif

Jag skall till Bibliotek och låna böcker om insekter idag smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon