Ti bee
Hej alla frövänner! smile.gif Det var länge sedan!

Äntligen uppkopplad igen.
Flyttat till "stan", ja jo det är en stad, fast ganska liten.
Har nu en underbar liten trädgård med många spännande rosor, bilder kommer (jo, inga björnbär den här gången utan riktiga rosor, för de som minns min stora glädje över min "vildrosträdgård" en gång förr...rolleyes.gif ). Kommer att behöva identifikationshjälp så fort kameran också blivit uppkopplad.
Mina egna rosor tog mkt stryk i flytten, tyvärr, men kanske sparar de bara sin energi genom att vissna ned helt och dra sig tillbaka till roten, s a s, jag hoppas på det och ger dem till nästa år innan jag gräver upp dem och kastar dem.

Nu till min fråga:
Vad är det för mystisk fröfirma som lurar i kulisserna? Någon som inte är uppkopplad, som bara har papperskatalog?
Jag hittar ständigt växter som jag skulle vilja så själv, sist nu så t ex achillea lachsschönheit och achillea 'Walter Funcke', men icke att de står att finna som fröer, bara plantor överallt. Det är ganska ofta som det händer, att växter jag blir intresserad av inte tycks finnas som frö.
Alltså måste det finnas en fröfirma någonstans som jag inte hittat!
Om det är en firma som endast vänder sig till yrkesodlare gör det ingenting, vi funderar nämligen på att ta in fröer/växter som en del av vår firma.
Det är inte Jelitto jag menar, även om de har ett stort sortiment.
Någon som vet mer?

Må solen skina på er och i lagom mängd på era växter! smile.gif
jendah
Impecta?
Ti bee
Nuopp, men tack ändå! smile.gif
brittmarie
Oj, vad din fråga kom lämpligt tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Letade själv för bara ett par timmar sedan efter fröfirmor.
Hittade då den här länken från LantbruksNet med olika svenska fröfirmor.
Hoppas att den kan vara till hjälp.
Vet inte om det verkligen är alla firmor och alla fröer som finns, men det är iallafall så det står.

Alla fröer och fröfirmor
jendah
Misstänkte det - men den är bra ändå smile.gif
Ti bee
Ja visst är den! smile.gif liite snåla fröportioner bara, men bra priser så det kan man ofta tåla. smile.gif
jendah
Bra priser ja, men av någon underlig anledning blir man alltid fattig på deras hemsida i alla fall tongue.gif
Ti bee
Det var en bra lista Brittmarie! smile.gif
På Lilla Fiskaregatans frö-rea (varje vår/sommar) shoppar jag mig vimmelkantig ofta! smile.gif Likaså på Åbergs, fast plantor då och inte rea, men lika roligt! Ett helt hav av perenner och kryddväxter att botanisera bland.
Lägger listan till favoriter!
Ti bee
CITAT (jendah @ 30-06-2005, 00:13)
Bra priser ja, men av någon underlig anledning blir man alltid fattig på deras hemsida i alla fall tongue.gif

laugh.gif
brittmarie
Roligt att kunna vara till hjälp.
Har själv lagt in sidan på Favoriter.
Jag hittade en del fröer från Mr Fothergills som var på rea för 10 kr, hos TrädgårdsTäppans Tillbehör.
Åsa, mälardalen zon 2
Alla växter går inte att föröka med frö ifall man vill behålla sorten, det kan vara delning, sticklingar, förökning i laboratorium och liknande som gäller som förökningssätt för vissa sorter.

+I sverige har vi en ganska döende odling av växter, fler och fler företag läggs ner inom odlingssidan det är billigare att köpa växterna från andra länder ex. Polen har ganska mycket perenner och liknande i odling som hamnar i sverige.

De företag som sysslar med perennaförökning som är hyfsat stora som jag kommer ihåg så här på natten är Ängsäters perenner i Svartsjö och Landsbergs perenner i Påarp. (Ängsäters säljer bara till företag, Landsbergs tror jag fortfarande säljer till företag + privatpersoner)
Ti bee
Hej Åsa!

Tack för ditt svar! Mm, då är det nog ofta det det handlar om, andra sorters förökning helt enkelt. Låter vettigt!

Så det finns inga större "yrkesodlarfröfirmor" som knappt syns på nätet? Då är det främst blomster(perenn)fröer jag söker.
Åsa, mälardalen zon 2
Det är nog Jelitto + Lindbloms frö som gäller för många svenska odlare.

Weibulls har visserligen en yrkesodlarkatalog men det är mest ettåringar och pluggplantor i den, inga udda växter.
Ti bee
Jo, jag har Weibulls yrkesodlarkatalog (bodde i byn) och helt sant, inte så mkt ovanliga sorter. Fast på fälten (blomsterfälten) i byn är det en del fina perenner som provodlas.

Så blir det då Jelitto, T & M, STA, Impecta och några andra då. Gardens North kanske, som Kerstin zon5-6 (är det väl?) nämnt. Har beställt från Swallowtail seeds (var det väl?....trött) någon gång och fått ganska generösa påsar också.
Sedan hörde jag talas om några som gör resor och samlar frö, där man betalar in en avgift och får vara med och dela "fångsten". World seeds?? Ska söka på dem. Köpte en del spännande plantor från en som fått fröerna via dessa, bla veronica och fingerört. Det verkar rätt intressant!

laugh.gif laugh.gif Men ibland undrar jag om jag borde skaffa fler fröer...sa just till maken att jag varit hungrig och ätit fröer, men det var pecannötter det handlade om, fröer i och för sig men... tongue.gif
Ludvig Johansson
Om man vill odla lite mer udda växter så är chilternseed i England oslagbara. De har dessutom roliga och personliga beskrivningar av de olika växterna. En bonus är att de fröer som behöver köldbehandling ofta är stratifierade i förväg. Har även tryckt katalog.

http://www.chilternseeds.co.uk
kerstin z5-6
Abbars är väl det enklaste sättet att gå med i STA och få delta i deras frölista ... där finns växter som du inte hittar frö till nån annan stans ..
för övrigt är det som Åsa skriver -vissa växter är helt enkelt inte frökonstanta -ex namnsorter av heuchera som Marmelade Opal osv .. de måste förökas med delning och det blir till att köpa en planta .. om man vill ha den äkta varan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon