Birgitta (zon II)
29-06-2005, 23:53
Jag har rostfria bestick som blivit fläckiga och jag vet inte hur jag gör dem fina igen.
Det är liksom ljusgrå fläckar på dem och även små, små svarta prickar. De ljusgrå fläckarna är ganska stora. Jag gissar att besticken blivit så här för jag är slarvig och spolar upp diskvatten och låter besticken ligga länge i vattnet innan jag diskar.
Finns någon här som haft samma problem och som vet hur jag får dem fina igen?
Prova att strö på salt, massor av salt, och sedan gnugga som sjutton! Ett annat sätt är att gnugga med något starkt syra-haltigt, typ worschestershire sås. Så behandlar vi fläckiga bestick och metallföremål på jobbet.
Magnus
Lilla Selma
30-06-2005, 04:59
Svinto funkar bra!
/Selma
Jag brukar ta en liten skvätt ättika på en handduk och torka av dem efter diskmaskinen emellanåt. De blir nästan som nya.
Låter som kalkfläckar. Kalk är ju basiskt och neutraliseras således av syror. Citronsyra eller ättiksprit är MYCKET billigare än Worchestershiresås... Kalkosan heter en produkt i städhyllan, den används av städerskor i Uppsala, som har mycket kalkrikt vatten. Vi använder det och ättiksprit hemma.
netaave
30-06-2005, 10:58
Lägg i blöt dom i ljummet vatten med lite citronsyra i, torka dem sen efter avsköljning.
CITAT (Lilla Selma @ 30-06-2005, 05:59)
Svinto funkar bra!
/Selma
Jag skulle inte rekomendera stålull. Detta handlar lite om metallurgi, men det finns egentligen inget rostritt stål, den rätta benämningen är nog rost-trögt material. Med rätt (fel) behandling så rostar rostfritt. När du använder stålull så repar du ytan, kanske inte synbart men jag lovar att det blir små repor. I dessa repor så lämnar stålullen järn som rostar och smittar det rostfria stålet.
Birgitta (zon II)
30-06-2005, 15:37
Tusen tack för era kommentarer!
Ska inköpa citronsyra nu och testa!
rabalder
30-06-2005, 15:58
släng och köp nya
Hälsningar Slösa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.