Full version: Päronträd
mulle
Jag planterade ett päronträd i maj. Igår upptäckte jag att bladen har mörka fläckar - är det fråga om den förhatliga päronrosten?
Finns det något jag kan och borde göra?
Mulle
Åsa, mälardalen zon 2
Päronrosten brukar ge orange fläckar på bladen så det låter inte som päronrost.

Mörka fläckar på blad och frukt brukar vara päronskorv.
http://plant-disease.ippc.orst.edu/plant_i...es/pearScab.JPG

Päronskorven övervintrar på de nedfallna bladen så det är bra om man krattar upp dem på hösten och gräver ner dem alt. slänger dem i en kompost med lock, då brukar man minska ner angreppen. Helt brukar man inte bli av med skorven ofta är det vissa sorter som drabbas värre än andra + svampsporer finns i luften också. Frukter med päronskorv brukar dock gå utmärkt att äta det är bara ytan på skalet som blir drabbat av skorven.
mulle
Det ser definitivt ut som päronskorv. F-n också!
Trädet är ju helt nytt - ersätter plantskolorna angripna träd?
Jag har inte namnet med mig just nu men trädet är en kaukasisk, självfertil art som ger frukter först då det är gammalt.
Finns det risk för att skorven sprider sig till de plommon- och äppelträd jag har i närheten?
Mulle
Åsa, mälardalen zon 2
Skorven är sortberoende alltså den går bara på päronet inte på äpple (äpple har en egen skorvsvamp) eller plommon.

Tror inte de ersätter trädet, svampsporer finns i luften och kan komma från något annat träd som finns i området.
Big Gardener
Det absolut bästa sättet att begränsa päronskorven är precis det som Åsa skriver: Att kratta upp nedfallna löv och slänga dem i sluten kompost eller att bränna dem. Dessutom kan man ta bort redan angripna löv om angreppet inte är tokstort. Dessutom bör man be sina grannar att göra samma sak rolleyes.gif Sporerna sprids ju över stora områden och har var och varannan granne ett päronträd kan ju sporerna komma varifrån som helst. Men man bör alltid ha "städat framför egen dörr".

Dessutom säger jag som Cilla brukar säga, att stärka trädet för att naturligt kunna stå emot framtida angrepp. Håll jorden bar runt stammen, etableringsbevattna och gödsla med försiktighet. Inte för mycket kväve. Jordförbättra hellre med naturgödsel.
mulle
Jag gav trädet hönsskit och tång och vattnade antagligen för mycket...
Alltid lär man sig något nytt!
Mulle
Big Gardener
Hönsskit är inte optimalt eftersom det innehålla förhållandevis mycket kväve. Välbrunnen ko eller häst är oftast bättre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon