Finns det någon speciellt bra höstgödsel på den svenska marknaden som ni kan rekommendera?
Mulle
Bajs som bajs?
Fast jag menade ju något som saknar kväve och som gynnar avmogningen...
Mulle
Gossen Ruda
30-06-2005, 09:58
Frågan är om det måste vara kvävefattigt? Det har alltid sagts om gräsmattor att dom inte tål kvävegödning på hösten. Jag läste nånstans att en person testat det och inte märkt nån skillnad, möjligen då att gräsmattan som fick sen gödning klarade vintern bättre.
Jag har här tidigare efterlyst varifrån dessa uppgifter om det förkastliga med sen kvävegödning kommer och om det gjort försök men inte fått svar. Ibland förekommer det att gurus på olika områden sprider ut sina uppfattningar om vad som är rätt och alla tror på dom, utan att dom företer några bevis.
Det finns dessvärre nog sanning bakom uppgifterna, det vet jag av egen erfarenhet.
Som "grön" trädgårdsodlare öste jag kväverik gödsel under hela säsongen och njöt av att se hur allt frodades. Buskarna fick enorma skott men just de skotten frös helt ner under vintern.
Det är kanske annorlunda med perenner och gräsmatta men jag har ingen lust att experimentera...
Jag har däremot experimenterat med kvävefri höstgödsling i ett par år nu och kunnat konstatera att de buskar som får det blommar bättre följande år än de som jag har lämnat utan.
Problemet är bara att den kemiska höstgödsel som säljs här hos oss är mycket stark och du måste vara jättenoga med att du inte överdoserar. Det är därför jag undrar om ni har någon sort i Sverige som ni tycker att är bra.
Mulle
Gossen Ruda
30-06-2005, 11:14
Övergödning är aldrig bra, särskilt inte med kväve. Jag funderar dock mest på lite mer normala gödningsmängder.
Jan af Lisö
30-06-2005, 12:18
Är inte helt vanlig PK gödsel samma sak som höstgödsel ??
Jag blev rekomenderad att gödsla med Algomin, finns både till gräsmattor och blommor, buskar, frukt och grönsaker
Gossen Ruda
30-06-2005, 19:13
Jag kollade för en tid sen och då var algomin 3 gånger dyrare än blåkorn för samma gödselmängd. Fick du rekommendationen från handlaren?
CITAT (Gossen Ruda @ 30-06-2005, 20:13)
Jag kollade för en tid sen och då var algomin 3 gånger dyrare än blåkorn för samma gödselmängd. Fick du rekommendationen från handlaren?

jag blev det ja, och det var på en handelsträdgård, 149:-/300 kvadrat, men det kanske funkar lika bra med Blå korn
Ophelia
02-07-2005, 17:54
CITAT (Jan af Lisö @ 30-06-2005, 13:18)
Är inte helt vanlig PK gödsel samma sak som höstgödsel ??
Skulle man kunna säga. P och K är det som är lämpligt innehåll i höstgödsel.
kerstin z5-6
02-07-2005, 18:29
Varför så bråttom ? Sommaren har knappt börjat .... och det mesta är kvar!
Men ok
Skal man vara ute i tid så är det handelsgösel P och K som gäller i första hand.
JÅJ
Jan af Lisö
04-07-2005, 08:56
Tyvärr är det så (om jag har fattat det hela rätt) att man måste höstgödsla redan under andra halvan av augusti....
Jag är inte i Sverige såå ofta...
Och köper jag gödsel nästa gång jag åker betyder det ju inte att jag gödslar direkt då säcken är inhandlad...
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.