Full version: Pimpinellrosor
Tusensköna
Vår tomt gränsar mot naturmark/skog med väldigt mycket vildhallon. Trevligt i och för sig, hallon är ju gott, men det är inte så kul när de skickar in sina rötter i min rabatt mad.gif !! Jag har därför funderat på vad jag skulle kunna plantera (kommunens mark, hmm, säkert ingen som märker...) som på sikt kan konkurrera ut hallonriset. Är väldigt förtjust i pimpinellrosor, skulle det kunna gå? Förhållandena bör vara ideala, sandig jord och full sol. Undrar också om det finns några sorter som inte har så mycket taggar (småbarn + taggar = wink.gif ). Jag kan se framför mig hur rosorna häver sig över vår gärdsgård...... rolleyes.gif

/Tusensköna
kerstin z5-6
Konkurrera kanske , .. men hallonris är envist -pimpineller utan taggar nja , det blir svårare det smile.gif
Caprice
Välkommen hit till forumet, Tusensköna..!

Det är ganska lätt att rensa bort vildhallonplantorna, ta på dej ett par handskar så går det lätt...
Ta bort hallonen på en ca 2 met remsa, och där kan du plantera pimpineller... Så de slipper konkurrera i början iaf...
Poppius kanske, den har taggar, men lite mindre än de flesta...

Egentligen borde du nog nästan lägga markduk, hallon sprider sig envist...

Caprice
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon