Hejsan
Jag har en tegelvägg i söderläge där jag vill ha en klängväxt som breder ut sig men jag har hört historier om att klängväxter förstör tegelväggar. Stämmer det?.
Vilka självklättrande växter skulle ni rekommendera för denna vägg?
Mvh Barret
Jag vet inte var du bor men om det är i södra delen av Sverige skulle jag rekommendera rådhusvin.
Alltför skadligt för tegel kan inte det vara eftersom det tillåts täcka så gott som hela rådhuset i Köpenhamn.
Mulle
Jag har läst nånstans att det bara finns fem självklättrande klängväxter nämligen: murgröna, klätterhortensia, benved, trumpetranka och vildvin. Dessa växter behöver endast riktas i rätt riktning så klättrar de själva uppför väggen utan spaljeer eller annat stöd..
Jag bor söder om Stockholm och det är väl zon 2 - 3.
Rådhusvin sägs ska klara zon 4. Jag har en liten rådhusvinplanta i kallbänken, den såddes för ett par år sedan och har överlevt sin första vinter här i zon 5-6. (Om man inte talar om för växterna att de egentligen inte ska gå i så hög zon så vet de inte det och växer så bra så...)
Big Gardener
01-07-2005, 07:32
Pratet om att klängerväxter skulle förstöra tegelväggar är en väl förankrad myt, ungefär i stil med att det finns plastkulor i lättmargarin och kräkmedel i systemets sprit.
Det finns det gott om historiska och moderna byggnader som kläds av vackra och nyttiga klängväxter. Mulle nämner Rådhuset i Köpenhamn som bra exempel.
Sugrötterna och klängen hos klätterväxter hakar sig fast och fäster vid ojämnheter i murens struktur, men borrar sig aldrig in i fasaden. Snarare är det så att bladverket skyddar murbruket från solexponering, väder och vind och fördröjer därmed en fasaderosion som annars hade uppträtt. Om fukt eller mögel har uppträtt har okunniga personer varit väldigt snabba att skylla på klängväxterna vilket är helt felaktigt eftersom de oftast suger åt sig mer fukt än de avger. Snarare har det varit fel i konstruktionen och dålig isolering som varit problemet.
Betty nämner ett par av de klätterväxterna som vore lämpliga men det finns sorter av dessa som är bör beaktas plus några till.
Murgröna, Hedera helix, klarar zon I-II och är lätt att ha att göra med, och växer relativt snabbt. Den trivs bäst i skugga-halvskugga. Det finns en storbladig variant 'Hibernica' som är att rekommendera.
Klätterhortensia, Hydrangea petiolaris klarar zon I-IV och är inte att föredra i torr stadsmiljö eftersom den föredrar fuktig luft. Men den blommar väldigt vackert och kan bli bra i skuggiga lägen.
Klätterbenved, Euonymus fortunei var. radicans, zon I-III är fin, men den enligt min erfarenhet blir den inte så hög att den täcker ett stort hus, men som fond kring ett litet hus kan den bli bra.
Rådhusvin finns, Parthenocissus tricuspidata 'Veitchii', zon I-IV är vanlig och beprövad och får en fantastisk höstfärg i sol som i skugga.
Jag skulle dessutom vilja rekommendera klättervildvin, Parthenocissus quinquefolia 'Engelmannii', zon I-V som har liknande egenskaper som rådhusvinet men har femfingrade djupflikiga blad och också en fantastisk höstfärg.
Campsis radicans, Trumpetranka, zon I (II) är blir också mycket fin men den fordrar en hel del sol för att bli som finast.
Om man har en fasad som erbjuder lite mer stöd är rostvin, Vitis coignetiae, zon I-IV, en av mina absoluta favoriter. Den har mycket bra klängförmåga, men kräver något mer stöd än de andra. Fantastisk sommar- och höstfärg och mjuka av bladindument.
Blåregn, Wisteria sinensis, zon I-II, är absolut värd att ta upp här. Den kräver också en hel del sol, men ä'r väldigt tacksam att ha att göra med om den får sol och värme och kan växa i relativt magra och torra jordar.