vaniljstången
30-06-2005, 13:27
I början av maj monterade jag mitt växthus och ställde glatt ut mina krukodlade tomatplantor. Mina plantor är busktomater av två olika sorter. Plantorna skulle endast bli 50-70 cm höga, men är nu över 1 meter och helt enorma även i omfång. På fröpåsarna stod det att plantorna inte behöver tjuvas så det har jag inte gjort. Mina 6 tomatplantor tar snart över hela mitt växthus, som ändå är 6 kvm. Vad har jag gjort för fel? Ska jag ta toppskottet på dem för att alla blommor ska orka ge tomater, är lite orolig att tomaterna inte växer till sig och mognar innan säsongen är över?! Tacksam för tips!
Om de är i kruka kan du kanske flytta ut dem - eller den ena av dem - i det fria?
Jag tror nog att du hinner få dina tomater också om starten har varit långsam i år!
Mulle
Du kan gallra dem om du tycker de brer ut sig för mycket men busktomater behöver väl inte stå i växthus heller, ställ ut dem.
Åsa, mälardalen zon 2
30-06-2005, 15:05
Många busktomater kan bli större än vad det står på påsen ifall de placeras gynnsamt (=växthus) + man ger en hel del näring. Är plantorna även grova i stammarna skulle jag gissa att du varit lite för frikostig med gödningen isåfall kan du kanske dra ner lite på gödningen så de inte växer så hemskt mycket utan istället satsar på frukten.
Du kan korta in grenarna så att frukterna får mer ljus. jag hade oxå busktomater första året jag hade växthus, men har övergått till Elin som har ett slankare växtsätt och inte behöver ansas så mycket. Så ta saxen och klipp du. Lycka till
vaniljstången
01-07-2005, 09:03
Hej och tack för tipsen!
Jo, mycket näring har de fått... Nu känns det som tomaterna inte får tillräcklickt med ljus för alla blad...
Jag går loss och klipper så får vi se hur det går!
Kommer nog att flytta ut i alla fall hälften av plantorna!
Åter igen Tack! //Petra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.