vaniljstngen
30-06-2005, 13:27
I brjan av maj monterade jag mitt vxthus och stllde glatt ut mina krukodlade tomatplantor. Mina plantor r busktomater av tv olika sorter. Plantorna skulle endast bli 50-70 cm hga, men r nu ver 1 meter och helt enorma ven i omfng. P frpsarna stod det att plantorna inte behver tjuvas s det har jag inte gjort. Mina 6 tomatplantor tar snart ver hela mitt vxthus, som nd r 6 kvm. Vad har jag gjort fr fel? Ska jag ta toppskottet p dem fr att alla blommor ska orka ge tomater, r lite orolig att tomaterna inte vxer till sig och mognar innan ssongen r ver?! Tacksam fr tips!
Om de r i kruka kan du kanske flytta ut dem - eller den ena av dem - i det fria?
Jag tror nog att du hinner f dina tomater ocks om starten har varit lngsam i r!
Mulle
Du kan gallra dem om du tycker de brer ut sig fr mycket men busktomater behver vl inte st i vxthus heller, stll ut dem.
sa, mlardalen zon 2
30-06-2005, 15:05
Mnga busktomater kan bli strre n vad det str p psen ifall de placeras gynnsamt (=vxthus) + man ger en hel del nring. r plantorna ven grova i stammarna skulle jag gissa att du varit lite fr frikostig med gdningen isfall kan du kanske dra ner lite p gdningen s de inte vxer s hemskt mycket utan istllet satsar p frukten.
Du kan korta in grenarna s att frukterna fr mer ljus. jag hade ox busktomater frsta ret jag hade vxthus, men har vergtt till Elin som har ett slankare vxtstt och inte behver ansas s mycket. S ta saxen och klipp du. Lycka till
vaniljstngen
01-07-2005, 09:03
Hej och tack fr tipsen!
Jo, mycket nring har de ftt... Nu knns det som tomaterna inte fr tillrcklickt med ljus fr alla blad...
Jag gr loss och klipper s fr vi se hur det gr!
Kommer nog att flytta ut i alla fall hlften av plantorna!
ter igen Tack! //Petra