vaniljstngen
I brjan av maj monterade jag mitt vxthus och stllde glatt ut mina krukodlade tomatplantor. Mina plantor r busktomater av tv olika sorter. Plantorna skulle endast bli 50-70 cm hga, men r nu ver 1 meter och helt enorma ven i omfng. P frpsarna stod det att plantorna inte behver tjuvas s det har jag inte gjort. Mina 6 tomatplantor tar snart ver hela mitt vxthus, som nd r 6 kvm. Vad har jag gjort fr fel? Ska jag ta toppskottet p dem fr att alla blommor ska orka ge tomater, r lite orolig att tomaterna inte vxer till sig och mognar innan ssongen r ver?! Tacksam fr tips!
mulle
Om de r i kruka kan du kanske flytta ut dem - eller den ena av dem - i det fria?
Jag tror nog att du hinner f dina tomater ocks om starten har varit lngsam i r!
Mulle
Betty
Du kan gallra dem om du tycker de brer ut sig fr mycket men busktomater behver vl inte st i vxthus heller, stll ut dem. biggrin.gif
sa, mlardalen zon 2
Mnga busktomater kan bli strre n vad det str p psen ifall de placeras gynnsamt (=vxthus) + man ger en hel del nring. r plantorna ven grova i stammarna skulle jag gissa att du varit lite fr frikostig med gdningen isfall kan du kanske dra ner lite p gdningen s de inte vxer s hemskt mycket utan istllet satsar p frukten.
Allis
Du kan korta in grenarna s att frukterna fr mer ljus. jag hade ox busktomater frsta ret jag hade vxthus, men har vergtt till Elin som har ett slankare vxtstt och inte behver ansas s mycket. S ta saxen och klipp du. Lycka till
vaniljstngen
Hej och tack fr tipsen!
Jo, mycket nring har de ftt... Nu knns det som tomaterna inte fr tillrcklickt med ljus fr alla blad...

Jag gr loss och klipper s fr vi se hur det gr!

Kommer nog att flytta ut i alla fall hlften av plantorna!

ter igen Tack! //Petra
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon