Trädgårdsbjörnen
30-06-2005, 13:50
Jag är ute efter att odla några äpplesorter som inte finns i det vanliga sortimentet som plantskolorna har. Jag har läst att vissa plantskolor tar emot beställningar på äppleträd så att man kan få producerat träd av en speciell sort. Känner någon till om det finns sådana plantskolor i norra delen av Skåne eller inte alltför långt härifrån?
Big Gardener
01-07-2005, 06:56
Sveriges pomologiska sällskap kan vara en sajt att hämta information
Karin i Västergötland
01-07-2005, 07:39
Blomqvists plantskola i Finland har en del ovanliga äppleträd. Jag har beställt därifrån via postorder till Sverige. Levererades med bussgods till södra Sverige utan problem. Jag har inte deras internetadress i huvudet men sök på Blomqvist eller Blomquist - jag har för mig att det finns en klickbar länk från Allt om trädgårds hemsida också.
Ebe-Plant i Gränna har också många ovanliga äppleträd. Även de har en bra hemsida på nätet.
Ja, du kan prova på Blomqvist (http://www.blomqvistplantskola.com/), de har ett gott rykte och många svenska kunder. Tips: prova på och beställa sorten Gyllene Kitajka - den är verkligen fräck och ovanlig och barnens favorit!
Micke
Johan.S
19-07-2005, 21:12
Hej!
Det här problemet har jag också.
Efter att ha läst i tillexempel Anton Nilssons två pomologier har man svårt att nöja sig med vad som erbjuds i "standardsortimentet".
Tror att jag har lite annorlunda ideal beträffande fruktträd och dess frukter, jämfört med många andra.
Hittade tillexempel i boken "HEM-KONSERVERING, modern handbok i konservering av bär, frukt och grönsaker" (upplaga 3, utgiven av Göteborgs litografiska aktiebolag år 1937) en mening som löd enligt följande:
"Holländskt fikonpäron bör väl tillvaratagas och konserveras, ty det är ett av de bästa kompottpäron, som man gärna kan tänka sig".
Detta fick mig att efterforska sortens egenskaper och historia, samt försöka lära mig trädets och fruktens fördelar och nackdelar.
Det stod då strax klart att sorten var varmt välkommen i min trädgård.
2002-12-01 fick jag min order, omfattande två träd av sorten "Holländskt fikonpäron", bekräftad från GRÄNNA VÄXTER.
2004-10-19 sändes dessa plantor hit med bussgods.
Träden (som nu är planterade i två olika trädgårdar) lever och mår väl, jag är mycket nöjd med resultatet.
Förvånar mig det är så svårt att hitta plantskolor som ympar fruktträd på beställning. Nu när internet finns borde det vara ganska lätt att hitta kunder, samt att presentera aktuell information.
Söker nu tillexempel efter äppelsorterna:
HÖRNINGSHOLM (Hörningsholmsäpple, Höstrosenäpple).
NORRSTACK (Norrstacksäpple).
RÖTT JÄRNÄPPLE (Årsäpple).
samt plommonsorterna:
HACKMAN (Hackmanplommon).
VON FLOTOWS MIRABELL (Mirabell från Metz).
Hoppas hitta dem hos någon, i annat fall blir det till att återigen försöka beställa.
// Johan.
Karin i Västergötland
20-07-2005, 04:38
Av äpple kan man också beställa ympris och försöka ympa själv. Utanför Huskvarna finns en genbank med massor av olika äppleträd, och om man frågar snällt till Björn Kallin på Jönköpings Kommun brukar det gå bra att beställa ympris därifrån på vintern. Jag har fått ympris 2 gånger till äpplesorten Kavlås, men dessvärre har jag misslyckats med själva ympandet så ymparna dog.
Jag tror det finns en genbank av äpplen vid Julita också och kanske på fler ställen (Alnarp??).
Johan.S
20-07-2005, 07:26
I mitt sökande efter nämnda päronsort fick jag kontakt med Professor Hilde Nybom vid Balsgård i Kristianstad
Därifrån kunde man anskaffa ympris, om man ville prova själv. Det vågade jag dock inte prova, vet mycket väl att trädympning är en mycket svårare konst än det kan tyckas när man läser om det.
Plantskolan jag sedan beställde från (Gränna-Växter) valde dock att ta ympriset från genbanken i Huskvarna.
Men visst vore det både kul och intressant att kunna ympa själv.
Sven Karlsson
29-07-2005, 10:37
Ja, det är både svårt och lätt på samma gång. Man mårste börja för att se att det inte är svårt. Lättast är att köpa småstammiga grundstammar och ympa inne i början av mars och låta dem (Ymparna få +25 grader i vecka, ha vanliga lysrör för att ge dem ljus) så kommer de fort med blad. Då upptäcker man att ympning är ett näst intill sterilt jobb. I år fick jag in mögel i ympningen 30 st ympar med 1 dm långå blad bara vissnade över en natt. Jag ser alla mistag som läropengar och då får man lära av det och fatta nya tag. Ympade en 150 trän men det bara 40% resultat. Det blir nog 150 till våren uppdelade på att ta eget ympris till 75 och köpa ympris till 75. Man får ta till mer än man skall ha eftersom alla ej tar sig. På internet finns det en massa bilder hur man gör. Så lycka till. Grumdstammar köps i 25 tal som ett styck men om du misslyckas att beställa grundstammar så kan jag hjälpa dig men man måste med grundstammar och ympris beställa i okt senast. Lucka till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.