Jan af Lisö
04-04-2003, 10:30
Jag undrar om Svart mullbär (Morus accidosa ’Mulle’, svart, som jag hittade i Zetas katalig) är något att ha i Stockholmstrakten på friland ? Sen undrar jag hur lång tid tar det innan mullbärsträden bär bär, har hört om upp till 15 år ?? Och hur stort blir trädet ??
Det är kanske någon här på forum som har egna mullbärserfarenheter ??
Så vitt jag vet är Morus accidosa koreanskt mullbär. Svart mullbär heter Morus nigra
Morus nigra - Svart mullbär är enligt Våra Trädgårdsväxter härdigt endast i zon I, men jag har för mej att vi har ett sådant i botaniska trädgården i Uppsala. Vi har iallafall ett mullbärsträd som ger rödsvarta frukter. Finns det något som heter Morus rubra eller har jag drömt det? Morus alba - Vitt mullbär och Morus alba var. tatarica - tatariskt mullbär ska dock vara härdiga i zon I-III.
Hälsningar Lars
Gunvor Nilsson
04-04-2003, 17:44
Här en länk om mullbär. Vita mullbäret har planterats så långt upp som till Skellefteå så då bör väl andra varianter kunna gå i Stockholm. Om nu Zeta har den i sitt sortiment så vet de säkert att det går att ha den här i stockholmstrakten!
http://www.visingso.net/turokul/sevardheter/mullbar/
e_sedell
04-04-2003, 19:24
Jag satte en planta i fjol, den gaf frukt redan det äret. Då vet jag ju ine hur gammal det var när jag köpte det. Jag bor i son 2, jag har täckt in det riktigt noga. Får c om det överlevde. När ska man ta bort täckningen föresten?
Jan af Lisö
09-04-2003, 09:03
Jag hittade lite mera info på:
http://www.ortagarden.com/katalog/Butik.htmlMullbär Mulle Morus accidosa
Under alla år jag arbetade vid Kristianstads parförvaltning hade jag ett litet mullbärsträd utanför mitt kontorsfönster. Varje år när man kom tillbaka från sin semester (tänk att man har haft semester, otroligt!) så slogs men med koltrastarna om de små läckra bären, det är en smakupplevelse. Sorten har den stora fördelen att sätta frukt som ung planta. När det gäller härdighet vet jag att den klarar temperaturer ner till minus -30grader.
5059-95kr planta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.