Kan jag slå ner nässlorna som de är idag?
Torka dem , mala ner dem och ha till vinterens behov????
eller är de för gamla nu???
Vanligtvis rekommenderas skörd av läkeörter före midsommar, men det fungerar säkert att göra det nu med. Skörda mitt på en solig och varm dag, så får de bra förutsättningar att torka.
Mvh
Fenja
Om man torkar dem kan man använda större och grövre blad än dom man vill ha till primörsoppan på våren, har jag för mej. Rensa dock gärna bort stjälkar och grova bladskaft...
Ett knep som man kan ta till annars är att slå nässlorna med lie så kommer det nya späda plantor!!
solkatten
06-07-2005, 10:54
Min väninna torkar hela växten men hon ska ha det till en av sina hästar
Hallo
Tack för tips . Jag funderar på det här med hästar som får av hela nässelplantan .
Har hört att vi människor skall äta mera av det vi i regel ger våra tamdjur , för att hålla oss friska och pigga .
Jag tror jag skall lägga i min örttork hela rubbet av nässlan både blad ,stjälk och fröställning.
Vad tror ni ????
Om inte annat kan jag ju blanda det i hundmaten ,fast jag tror det går i bröddeg och te med.
Det går bra att ta allt, mal det ordentligt innan det ska användas bara. Det är lite läbbigt med stora stambitar i mat eller bröd.
Mvh
Fenja
Man kan ju göra rep och kläder annars..
~peace~
19-07-2005, 17:43
Jag var på "örtkurs" för bara några dagar sedan och hade en lysande föreläsare/kursledare. Hon sa att om hon skördar efter midsommar tar hon bara toppen på nässlorna. Kanske ca 1 dm om det är en stor växt.
Christoffer
20-07-2005, 07:17
Vad var det för örtkurs?
Kanske i Värmland månntro?
~peace~
26-07-2005, 15:10
Jo, det var en örtkurs i Värmland. Mkt bra kurs.
Jag ger nässlor till min kanin, men skördar största delen före midsommar

Men nog slår jag en del efter det, de kommer med i höet som skördas senare också. De är väldigt nyttiga och kaninerna älskar dem.
timjantove
01-08-2005, 13:22
om du torkar allt så tar är bara dom har torkat,det det längre tid men du kan också repa av bladen när bara dom har torkat. Det är lättare då och så tror jag att torkade nässlor inte bränns. Men jag skulle nog bara ta topparna eller slå med lie och vänta på nya skott.
jag hittade lite information om denna växten på
http://paranormal.se/topic/brannassla_urti...ica_dioica.htmldock viktig information som
"VARNING:
Ät inte stora okokta blad då de kan orsaka njurskador och förgiftningssymptom. Växten måste vara genomkokt för att vara helt ofarlig."
men detta visste ni kanske redan?
solkatten
10-08-2005, 20:51
Man måste ju koka dem eller förvälla för annars bränns de
Är det olika för människor och djur.
Blir den "helt ofarlig" om man torkar den?
Inte visste jag att nässlor var farligt bara nyttigt, men så äter vi inte mycket av den heller ( framförallt inte rå

), så det har väl inte varit aktuellt.
enligt hemsidan skulle man kunna blanda ut det med en vanlig salad och äta det
kanske därför man ska plocka den på våren då nässlan inte är till räcklig utvecklad
men om man ska använda till te är nog detta inte aktuellt?
jag vet inte så tolka jag iallfall...

Ja , mycket skall man höra innan öronen trillar av .....
Att nässlor löser obehagliga problem--svartsjuka missunnsamhet och skvaller...... Jag tyckte det lät jätteroligt .
Skall nog bjuda lite flera på nässelte ibland . Skämt åsido.
Undrar om man torkat nässlorna om giftet är mera konsentrerat eller om det försvinner .
Bra hemsida du hitta Fille
jo men sånt är väl bara att ignorera...
jag påstor inget jag hänvisar till sidan sorry =(
Nej tvärt om jag tyckte det var roligt altså jag blev glad , så va inte sorry . be happy...
Jag tyckte ju det var en bra hemsida du hitta.
Men jag blev lite tveksam till giftet i nässlorna för jag har torkade pulveriserade nässlor på min morron gröt och de är ju inte kok
Med nässlor är det på samma vis som med vissa andra grönsaker, exempelvis spenat och rödbetor, att de lätt tar upp nitrat från jorden. Därför ska de inte odlas/plockas från mark som är kraftigt gödslad.
Nitrat omvandlas i kroppen till nitrit, som gör att blodets syreupptagningsförmåga minskas. Denna "förgiftning" har orsakat dödsfall, kanske inte genom att man ätit grönsaker, utan av att man druckit vatten från förorenade brunnar. Man ska dock inte ge småbarn sådana grönsaker.
Nitrit kan också ombildas till nitrosaminer, som anses vara cancerframkallande.
Man har ju alltid hört att nässlor är enbart nyttiga , aldrig kan man då få vara lycklig, när jag nu har varit så duktig och torkat och malt ner nässlorna. Och dessutom tjatat på familjen att de skall äta nyttigheterna.
Och så kanske jag skadar de isället....
Jag är mycket förvånad över min nya insikt .
Vad tror du om nitritet när det torkas .???
Skall vi sluta äta torkade nässlor ??????
Tänker mest på barnen
Man ska ABSOLUT äta nässlor men man ska undvika att plocka dem t ex i kohagen där de säkert blivit övergödda och frodiga. De innehåller ju så mycket nyttigt för kroppen så kanske ska man tänka på dem som kosttillskott och inte som MAT. Och alla kosttillskott ska man ju använda med eftertanke.
Jag tror inte att nitratet i nässlorna försvinner för att man torkar dem, men jag vet inte säkert. När man förväller växter försvinner väl en del i vattnet man häller av, men även en hel del av näringsämnena försvinner med vattnet.
För övrigt, hur mycket torkade nässlor kan man proppa i sig? Om man äter nässelbröd emellanåt och har lite torkade nässlor i plättsmet eller potatismos någon gång så är det väl lugnt. Man äter väl inte varken spenat eller rödbetor hela tiden heller.

Jag fick mig en reel funderare efter detta .
När man kokar nässelsoppa förväller man ju inte nässlorna först .
Alltså är det även nitrit där.
Jag hade en bild av att nässlor var nr 1 i näring och säkerhetrisk .
aj , aj jag måste tydligen tänka om
som sagt så uppmanar hemsidan till att man ska plocka dom lite mindre och inte dom stora på våren...
och då ska det inte vara någon fara....?
Så dom som finns ute nu är alltså inte bra att använda.
Ja det är ju en himla tur att man lever då vill jag säja
zaaritha
13-08-2005, 23:23
Ska vara färska, skira blad!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.