Dzad
Har ett par träd som är 1-2 år gamla samt många, mestadels lönnar som grott i år... ska man tillföra mycket näring till träden? Ska man tillföra nån slags gödsel på ytan? Hur funkar blomväxtnäring? Är det för svagt och för dyrt?

--- hmm sorry, fel kategori, men det får vara så nu.
Allis
Du kan gödsla med tex. Algomin genom att göra hål med ett spett i en radie runt kronans kanter sen häller du i gödsel och vattnar i hålen samt fyller igen med jord. Det brukar stå på förpackningen hur mycket man ska dosera . Jag brukar ta en näve ungefär i varje hål. Lycka till o hoppas det växer tongue.gif
Oj, om du har dom i kruka kan du inte göra så förstås,men du kan gödsla ända på ytan Hej wub.gif
Dzad
Okej... Algomin finns inte att köpas här, men jag köper nåt slags gödsel... hönsgödsel kanske.
När ska man sluta gödsla småträd då? Antar att man inte bör gödsla för sent på sommaren.
kristerh
Flytande blåkorn brukar jag ge, och jag brukar sluta med gödningen nån gång i mitten på juli. Det beror nog på vilken zon man bor i, de måste ju hinna anpassa sig till hösten.
krister
kerstin z5-6
Vanlig krukväxtnäring duger bra -ska de krukodlas även nästa vinter inne kan du göda dem till augusti -annars slutar du i mitten juli
Dzad
Flytande blåkorn? Varför måste ni använda sånt som jag inte ens vet vad det är, än mindre vet var man ska köpa?! biggrin.gif
Okej, förstår att det är rinnande gödselmedel. Med vad skiljer det från blomnäring? Starkare? Ger näring längre?

Inne? Nej, det är nog vanliga trädplantor som ska vara utomhus.
Åsa, mälardalen zon 2
Det går även att använda guldvatten, nässelvatten och liknande till träd i kruka så man måste inte alls köpa näring.
kerstin z5-6
Flytande blåkorn är nog den vanligaste o billigaste krukväxtnäringen i Sverige -därav de svaren smile.gif
Jo jag förstår att du ska ha dem ute sen , men frösådda träd brukar jag ha kallt, men inte för många minusgrader/under ett par vintrar -tills de är ganska vuxna och har ett väl etablerat rotsystem -dvs minst 50 cm höga, beroende på sort naturligtvis
Men lönnar, om det är vanliga sådana klarar sig nog ute
Jag tänkte mer på zonknäckeriträd o buskar som magnolia , mfl ..
Dzad
Ja... Skogslönnar mest, men även blodlönn och asklönn. En acer pensylvancium har jag fått.
Även oxel, tuja och någon ek kanske det lär bli.

Antar att kanske acer pensylvancium, strimlönn tror jag det heter, inte klarar av utomhustemp. ännu... Men var finns det utrymmen med nån minusgrad...?
Har tillgång till en källare (ej uppvärmd). Är det kallare än utomhus i källare?
Christer i Falköping
Tycker det låter bra med ouppvärmd källare. Det är alltid kallare ute än i en källare.
Christer.
Dzad
Okej... vilka växter ska dit då? Sådana som är små och vissa sorter av de ovannämnda?
Antar att man kan ha dem i kruka om man har dem i källare! Talades ju tidigare om att man borde gräva ner krukorna i marken på vintern. Antagligen gör jag det med lönnarna.
kristerh
CITAT (Dzad @ 04-07-2005, 20:43)
Talades ju tidigare om att man borde gräva ner krukorna i marken på vintern. Antagligen gör jag det med lönnarna.

Jag har lönnar o lite annat, (bonsaier) som jag kastar lite löv o jord över, jag gräver inte ner dem helt och det fungerar bra.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon