Full version: Hur blir larver till?
groowymama
Just det hur blir dessa larver till;dessa som de sedan blir fjärilar?
groowymama
Nån som kan svara på denna fråga?
Fenja
Kan inte du försöka hålla dina frågor i Småprat som så många slutat vara på, så att vi slipper samma skada över hela forumet?
Mvh
Fenja
groowymama
CITAT (Fenja @ 30-06-2005, 21:52)
Kan inte du försöka hålla dina frågor i Småprat som så många slutat vara på, så att vi slipper samma skada över hela forumet?
Mvh
Fenja

Fy vad taskigt mad.gif Jag vill jo gärna veta;eller är ni så förbannat fisförnäma att ni inte ids svara på en liten fråga ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
Gossen Ruda
Frågan är bara om du inte vet eller bara skriver en fråga för att kunna starta en debatt?
groowymama
CITAT (Gossen Ruda @ 30-06-2005, 22:56)
Frågan är bara om du inte vet eller bara skriver en fråga för att kunna starta en debatt?

Nej men snälla nån!!! Jag vet faktiskt inte och har gått och tänkt på frågan sedan jag såg alla larver på häcken som jag gick förbi smile.gif
Vad är det att debattera om hur larver blir till ohmy.gif
Reserv
Mvh
Fenja

Det har aldrig slagit dig att det skulle kunna va´såna svar som du ger som skrämmer folk från Odla? blink.gif wink.gif Och sen vill skitstöveln Posse få det till att jag skulle va´du, nä fy faen, det betackar jag mig för. Rak, uppriktig och möjligen uppkäftig, det kan jag va´men taskig på ditt sätt det är jag faen inte. mad.gif
Fenja
CITAT (Reserv @ 30-06-2005, 22:59)
Det har aldrig slagit dig att det skulle kunna va´såna svar som du ger som skrämmer folk från Odla? blink.gif wink.gif

Men det borde väl du om någon veta, under någon av alla dina identiteter i alla fall?!!!

Och att ett stort antal medlemmat slutat vara i det ej trädgårdsrelaterade småprat har inte ett endaste dugg med mig att göra heller....

Goolge.se kan Solis/Groowymama hitta svar på alla frågor hon kan tänka ut, men det verkar sitta hårt åt att kolla själv....

Mvh
Fenja
kristerh
Är frågan på allvar wink.gif vet du inte hur larver blir till wink.gif ohmy.gif
annars kan jag tala om för dig att det är en fjärilshona som lagt ägg i busken eller plantan, dessa äter sedan av plantan för att sedan förpuppas och bli nya fjärilar som sedan parar sig och sedan lägger honan ägg osv
Därmed kan vi lägga ner denna tråd wink.gif biggrin.gif
krister
Reserv
CITAT (Fenja @ 30-06-2005, 23:12)
Det har aldrig slagit dig att det skulle kunna va´såna svar som du ger som skrämmer folk från Odla? blink.gif  ;)  

Men det borde väl du om någon veta, under någon av alla dina identiteter i alla fall?!!!

Och att ett stort antal medlemmat slutat vara i det ej trädgårdsrelaterade småprat har inte ett endaste dugg med mig att göra heller....

Goolge.se kan Solis/Groowymama hitta svar på alla frågor hon kan tänka ut, men det verkar sitta hårt åt att kolla själv....

Mvh
Fenja

Du och Posse verkar hysa samma sorts sjukdom wink.gif är den smittsam unsure.gif huh.gif Att misstro andra på forum, det kan inte vara så att "som man känner sig själv känner man andra"? Eller "det krävs en för att känna igen en". Ni kan slå er ihop du och Posse, ta Tomas99 med er och några till, ingen nämnd och ingen glömd. sleep.gif
AndreasBlomquist
CITAT (kristerh @ 30-06-2005, 23:15)
Är frågan på allvar wink.gif

Tänk att just det undrar jag om flertalet av Solis/Groowymama's trådar/frågeställningar...
groowymama
JIPPIIIII smile.gif Jag hittade alldeles själv svaret:dessa larver kommer ifrån ägg som fjärilarna har kläckt smile.gif
lisselbo
wacko.gif sad.gif wink.gif
groowymama
CITAT (AndreasBlomquist @ 30-06-2005, 23:19)
CITAT (kristerh @ 30-06-2005, 23:15)
Är frågan på allvar wink.gif

Tänk att just det undrar jag om flertalet av Solis/Groowymama's trådar/frågeställningar...

Och varför skulle det inte varit allvarligt ohmy.gif
Eftersom jag inget svar fick så letade jag själv på Google-sök och ganska snart hittade jag en bra sida med mycket kunskap så nu behöver jag inte fråga mera er så ni slipper mina fågor;åtminstone om larver tongue.gif biggrin.gif
AndreasBlomquist
Ställ du dina frågor Solis... Numera har jag lärt mig att sluta bli irriterad över dina poster.

Vad jag menade med det är att du väldigt ofta ställer elementära frågor för en 60-åring, ofta saker som man lär sig i grundskolan eller som bör vara allmänbildning. Det verkar ju ibland som att du frågar för att skapa en debatt om vad det nu än må vara.

Krister svarade faktiskt på din fråga men visst är Google är utmärkt verktyg för att hitta många svar!
groowymama
CITAT (AndreasBlomquist @ 30-06-2005, 23:37)
Ställ du dina frågor Solis... Numera har jag lärt mig att sluta bli irriterad över dina poster.

Vad jag menade med det är att du väldigt ofta ställer elementära frågor för en 60-åring, ofta saker som man lär sig i grundskolan eller som bör vara allmänbildning. Det verkar ju ibland som att du frågar för att skapa en debatt om vad det nu än må vara.

Krister svarade faktiskt på din fråga men visst är Google är utmärkt verktyg för att hitta många svar!

Ett STORT tack för din vänliga svar wub.gif
Skönt att du inte längre irritera dig över mina skriverier smile.gif

Sanningen är att många av mina frågor vet jag inte svaret på och visst ställer jag även frågor för att få igång debatt men inte för att folk skall bli osams men samtidigt är det nog något inom mig som även gillar det sad.gif ohmy.gif

Jag hann inte se att Krister hade svarat.
Ophelia
Mvh
Fenja

Tack!! smile.gif
amaira
Nämen S-L-U-T-A!!!!!

Sju "svarare" också, som kan hålla sig till Småprat med sina "uppbyggande" svar! mad.gif

Är frågan egentligen så konstig?
Är frågan värd en "tjafstråd med tjafssvar"?

Låt bli att svara över huvud taget om det är så jobbigt att kläcka ur sig rätt svar, eller om frågan irriterar så!!!
Gå över till småprat och "anropa" Solis där, och så kan ni fortsätta diskutera frågors värde eller inte värde... mad.gif
*urbota less på tjafsare*

Rätt svar:
Det handlar om Blommor och Bin även när fjärilslarver blir till

Först gör de såhär:

Här är det ett blåvingepar som förlustar sig i fortplantingens tecken.

Sedan flyger fjärilshonan iväg och letar efter speciella växter att lägga sina ägg på.
Detär fantasiskt att de kan veta exakt vad larverna behöver för föda, vilken växt som helst duger inte!
Blåvingen på bilden gillar bäst kärringtand.

Nu svävar jag nog ut en smula rolleyes.gif , men det var en så fin bild på en kärringtandblomma i min hage, så den får vara med tongue.gif (Oftast är de gula, ibland med rött i sig som denna som lyser så fint i motljus)

Att äggen inte är stora säger sig självt.
Här på bilden håller jag en tusensköna mellan pek- och ringfingret. Äggen på blomman tillhör nog nån skinnbagge tror jag, men fjärilsäggen ser ungefär likadana ut.

Larverna som kläcks är inte stora precis, de får ju plats inne i de pyttesmå äggen. Så de börjar att äta.
De äter och äter och äter, bokstavligen till de "spricker". De får inte plats i sitt eget skinn. Då drar de sig tillbaka ett tag för att "ömsa skinn". Det gamla skinnet trillar av och ett nytt större finns innanför, som de kan börja fylla upp genom att äta och växa ännu mera.

Larven är fjärilens tillväxtstadium! Ju mer den lyckas äta, desto större blir fjärilen. Särskilt för honorna är det bra att vara stora eftersom de kan producera fler avkommor. Larven är byggd för att äta och växa! Den ökar mer än tusenfallt i vikt från liten till stor.

De flesta av våra dagfjärilar byter skinn fem gånger, en del fler gånger, en del lite färre. Larvstadiet varar ungefär ett par veckor till en månad, tror jag. Några övervintrar dessutom som larv.

När den har vuxit klart och det är dags, letar den reda på en skyddad plats för att förvandla sig till puppa. Den tappar huvudet som inte längre behövs, samtidigt som den kränger av sig den sista larvhuden och fram kommer en puppa.

Precis som Ruda redan berättat i en annan tråd, händer detta inuti puppan: kroppsmassan i larven bryts ner till en cellmassa, som byggs ihop igen till en fulländad fjäril wub.gif . Det tar oftast ca 2 - 3 veckor, om fjärilen inte övervintrar som puppa, vilket också händer hos en del arter.

Visst är det fantastiskt wub.gif wub.gif Ett verkligt naturens under som sker "till vardags".

Och det finns inga dumma frågor - bara dumma svar ... sleep.gif

Kramar från amaira wub.gif
Maria i Helsingborg

Vilken fantastisk bild! wub.gif
Ophelia
*skäms*

Ska sluta med att ens titta på hennes inlägg och skriva något. Det var ju därför jag beslutade mig för att inte vara kvar på småprat. Vill inte att tjafs ska spridas hit med för då slutar jag överhuvudtaget att vara här på odla. Orkade helt enkelt inte med.

Här är det varjefall otroligt vackra bilden på RIKTIGA modeller. Verkligen frågan om naturligt poserande! smile.gif

Synd att jag inte till fullo kan uppskatta skalbaggarna, de borde ju vara vackra speciellt dem som är grönskimrande sad.gif
Sulawesii
Tack för det, amaira! Det var intressant.
groowymama
Ett Stort tack Amaira wub.gif
Det händer verkligen magiska saker i naturen hela tiden wub.gif
amaira
CITAT (amaira @ 01-07-2005, 11:12)
Nämen S-L-U-T-A!!!!!

Sju "svarare" också, som kan hålla sig till Småprat med sina "uppbyggande" svar!  :angry:

Är frågan egentligen så konstig?
Är frågan värd en "tjafstråd med tjafssvar"?

Låt bli att svara över huvud taget om det är så jobbigt att kläcka ur sig rätt svar, eller om frågan irriterar så!!!
Gå över till småprat och "anropa" Solis där, och så kan ni fortsätta diskutera frågors värde eller inte värde...  :angry:
*urbota less på tjafsare*

Vill be "sju svarare" om offentlig ursäkt sleep.gif wub.gif .

Var osedvanligt grinig igår, det kan ju inte ni rå för.
Jag tycker ju att man har rätt att skriva vad man tycker, och inget av era svar var väl "fel" på något vis som jag kan se det (idag tongue.gif ).

Dessutom håller jag med er "i sak". Däremot visste jag inte att Solis "ställer tusen frågor" i tid och otid - för jag har för länge sedan slutat gå in på hennes inlägg.
Jag klarar helt enkelt inte ... "allt" ... som blir i såna här inlägg. Jag blir grinig och kan inte hantera ...
Hannele
CITAT (groowymama @ 30-06-2005, 23:46)
visst ställer jag även frågor för att få igång debatt men inte för att folk skall bli osams
men samtidigt är det nog något inom mig som även gillar det sad.gif  :o

Ja, men då ska det vara något verkligen intressant!
zaaritha
VAD; är intressant för dej??
Reserv
CITAT (zaaritha @ 02-07-2005, 23:26)
VAD; är intressant för dej??

Att få trycka till nya medlemmar om dom använder typ citatknappen och har massa olika citat som citerats flera gånger. sleep.gif Och typ liknande svar på olika frågor. rolleyes.gif
zaaritha
Fy på dej! tongue.gif
Reserv
CITAT (zaaritha @ 02-07-2005, 23:30)
Fy på dej! tongue.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif Kunde bara inte hålla mig, det var en passning som kändes rätt just nu. tongue.gif
zaaritha
Ja--då får vi väl gå en rond till..............
Reserv
CITAT (zaaritha @ 02-07-2005, 23:34)
Ja--då får vi väl gå en rond till..............

Njä, tycker mera att det här platsar på småprat, att ingen flyttat hela tråden dit? wink.gif unsure.gif Låt "djur och natur få va´just "djur och natur" kan va´skönt med en frizon nånstans också. Ett ställe att få va´lite mer seriös på. Inget ont menat om tråden i sig, men jag tycker att den känns lite felplacerad. huh.gif sad.gif
zaaritha
"Frizon"??
Reserv
CITAT (zaaritha @ 02-07-2005, 23:41)
"Frizon"??

Jag tror att du förstår vad jag menar. wub.gif Alla vill att "djur och natur" ska va´bråk, och käbbelfritt, så tycker jag med. Sånt kan man hålla på med på småprat, här ska det kunna vara lugnt och seriösa frågor tas upp, blandat med underbara bilder. rolleyes.gif
zaaritha
Instämmer--till fullo!
Posse
Och sen vill skitstöveln Posse få det till att jag skulle va´du, nä fy faen, det betackar jag mig för. Rak, uppriktig och möjligen uppkäftig, det  kan jag va´men taskig på ditt sätt det är jag faen inte. mad.gif

Personligen tycker jag inte att ditt taskiga sätt är mindre klandervärt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon