Nämen
S-L-U-T-A!!!!!
Sju "svarare" också, som kan hålla sig till Småprat med sina "uppbyggande" svar!
Är frågan egentligen så konstig?
Är frågan värd en "tjafstråd med tjafssvar"?
Låt bli att svara över huvud taget om det är så jobbigt att kläcka ur sig rätt svar, eller om frågan irriterar så!!!
Gå över till småprat och "anropa" Solis där, och så kan ni fortsätta diskutera frågors värde eller inte värde...
*urbota less på tjafsare*
Rätt svar:
Det handlar om Blommor och Bin

även när fjärilslarver blir till

Först gör de såhär:

Här är det ett blåvingepar som förlustar sig i fortplantingens tecken.
Sedan flyger fjärilshonan iväg och letar efter speciella växter att lägga sina ägg på.
Detär fantasiskt att de kan veta exakt vad larverna behöver för föda, vilken växt som helst duger inte!
Blåvingen på bilden gillar bäst kärringtand.

Nu svävar jag nog ut en smula

, men det var en så fin bild på en kärringtandblomma i min hage, så den får vara med

(Oftast är de gula, ibland med rött i sig som denna som lyser så fint i motljus)
Att äggen inte är stora säger sig självt.
Här på bilden håller jag en tusensköna mellan pek- och ringfingret. Äggen på blomman tillhör nog nån skinnbagge tror jag, men fjärilsäggen ser ungefär likadana ut.

Larverna som kläcks är inte stora precis, de får ju plats inne i de pyttesmå äggen. Så de börjar att äta.
De äter och äter och äter, bokstavligen till de "spricker". De får inte plats i sitt eget skinn. Då drar de sig tillbaka ett tag för att "ömsa skinn". Det gamla skinnet trillar av och ett nytt större finns innanför, som de kan börja fylla upp genom att äta och växa ännu mera.
Larven är fjärilens tillväxtstadium! Ju mer den lyckas äta, desto större blir fjärilen. Särskilt för honorna är det bra att vara stora eftersom de kan producera fler avkommor. Larven är byggd för att äta och växa! Den ökar mer än tusenfallt i vikt från liten till stor.
De flesta av våra dagfjärilar byter skinn fem gånger, en del fler gånger, en del lite färre. Larvstadiet varar ungefär ett par veckor till en månad, tror jag. Några övervintrar dessutom som larv.
När den har vuxit klart och det är dags, letar den reda på en skyddad plats för att förvandla sig till puppa. Den tappar huvudet som inte längre behövs, samtidigt som den kränger av sig den sista larvhuden och fram kommer en puppa.
Precis som Ruda redan berättat i en annan tråd, händer detta inuti puppan: kroppsmassan i larven bryts ner till en cellmassa, som byggs ihop igen till en fulländad fjäril

. Det tar oftast ca 2 - 3 veckor, om fjärilen inte övervintrar som puppa, vilket också händer hos en del arter.
Visst är det fantastiskt

Ett verkligt naturens under som sker "till vardags".
Och det finns inga dumma frågor - bara dumma svar ...
Kramar från amaira