Full version: Ang.Krasse....
Anki V
I de flesta "skrifter" om Krasseodling står att man inte ska gödsla för det hämmar blomningen (mycket blad i stället).

Jag har min Krasse tätt planterat i balkonglådor, ca 3-5 cm mellan plantorna och jag har också för att få lite färg innan Krassen kommer lite tagetes i lådorna

Ja, jag vet att det är för tätt men för att få det täta gul/orange/röda fallet nerför altanräcket antar jag att det behövs.

Nu har Krassen stora knoppar som förmodligen, om vädret är tjänligt kommer att slå ut efter helgen.

Jag tycker att med så pass många plantor måste bli en enorm näringsbrist.
Behövs det verkligen ingen gödning?

Anki
jendah
Tänk att jag gjort precis likadant (utan tagetes då...)
Mina krasse har redan börjat blomma, och har massor av knoppar på gång. Jag har haft lite näring i vattnet ett par gånger, men mycket sparsamt - och det verkar ha fungerat väldigt bra smile.gif
Anki V
Då tror jag att jag också ger mina lite näring.

Det känns inte riktigt rätt att "svältföda" de ömt vårdade växter som jag bar ut och in hela maj och halva juni.

Jag tror aldrig tidigare att jag önskat att helgen ska ta slut laugh.gif .

Anki V
Fialotta
Har likadant i mina lådor under fönstren...har peenserna där och petade ner lite krassefrön som kommer galant...räknar med att när dom gula peenserna är slut så ska det blomma ändå...har haft lite, lite gödning och det ser ut att gå bra, men nu blev det kallt så dom står ju lite still...men rackarns va fint det blir smile.gif
jendah
Ojdå.. tog du så väl hand om dem? Jag grodde dem bara inne sen satte jag ut dem och glömde dem där...
De överlevde tom ett par frostnätter wub.gif wub.gif
Lycka till smile.gif
Anki V
Gula peenser!

Vilket bra förslag! Så blir det nästa år.
Tagetesen syns knappt även om man använder förstoringsglas, och då får man gräva djupt bland Krassebladen för att hitta dom.

Är det normalt att de nedersta bladen på Krassen gulnar?
Jag har helt enkelt klippt bort dom eftersom det kommer nytt i bladvecken.

Som ni förstår så är jag förstagångsodlare av Krasse (föresten är jag förstagångsodlare av det mesta).

Anki
Fialotta
CITAT (Anki V @ 30-06-2005, 21:38)
Gula peenser!

Vilket bra förslag! Så blir det nästa år.
Tagetesen syns knappt även om man använder förstoringsglas, och då får man gräva djupt bland Krassebladen för att hitta dom.

Är det normalt att de nedersta bladen på Krassen gulnar?
Jag har helt enkelt klippt bort dom eftersom det kommer nytt i bladvecken.

Som ni förstår så är jag förstagångsodlare av Krasse (föresten är jag förstagångsodlare av det mesta).

Anki

Ingen fara...en del av mina blad blir gula och det är bara att nypa bort dom...det kommer hela tiden fler smile.gif
Fenja
Att krasse slutar blomma av gödning är en gammal skröna, jag planterade mina i ren påskogödsel i fjol och gödselvattnade dessutom!!
Mvh
Fenja
SaraS
Hmm, jag hällde dasskompost på mammas krasse, hon fick en växt som såg ut som pipranka ungefär, med typ 6 krasseblommor i, så lite sanning är det nog i myten, det lovar jag... laugh.gif
Anki V
Här ska gödas ( måttligt)!

Jag har en tid misstänkt att den något sena blomningen inte bara har att göra med den "taskiga" våren och försommaren. Det ser förfärligt trångt ut i lådorna. unsure.gif

Anki V
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon